Bilder från staden

Tänkte lägga upp lite bilder här så ni får se var jag håller hus om dagarna. Eller iaf var jag ska börja hålla hus så fort kurserna börjar.

image27
Här har vi vad man ser av psykologiinstutitionen från gatan. Rätt coolt när man kommer nerefrån backen och ser huset torna upp sig sådär.

image28
Och här är backen sedd i nedåtlutning med Thekla och Vera som idkar hopp-och-skutt-dans. Längst där nere ligger hamnen och innan dess till höger finns senatstorget med bl.a. domkyrkan.

image26
Det här är den gamla psykologibyggnaden (D-huset). Vi yrade runt där när vi var på visning men ärligt talat hittar jag ingenting däri. Vet dock att sektionsrummet ligger i källaren tillsammans med en datasal.

image29
Översta våningen i tegeldelen i mitten bor KogVet. Där var vi igår och fick vårt utbytescurriculum med kurser som vi kan välja att läsa iår. Jag blev lycklig när jag såg att de hade en designkurs på 10 ECTS. Är nån form av tekfak-kurs dock så jag får väl ha en snabbgenomgång av kognitiv psykologi innan vi börjar producera prototyper.

image30
Utsikten från matsalen i Minervahuset slår det mesta vi har på LiU, även om själva Minervahuset är rätt sterilt och tråkigt. Fick bara blurriga bilder därifrån så jag lägger upp någon gång när jag har tagit nya.

image32
Här är iaf en bild från Minerva. Kolsvarta trappor (som förvisso blänker i ljuset på den här bilden ) och halvgenomskinliga trappsteg i frostat glas. Arkitekten måste ha varit väldigt nöjd med sig själv där.

image34
Jag ser lite mupp ut, men det räknas iaf som bildbevis på att jag faktiskt har varit på senatstorget. Bara för att kyrkan är så grym när solen lyser på den kommer här en till bild =)

image35
Jag har absolut ingen aning om vem killen i förgrunden är, men i sann Finlands-anda kan vi kalla honom Jussi. Han ser faktiskt väldigt mycket ut som om han heter det, tycker ni inte?

Nu över till lite smart vardagsdesign i sann Fabian-anda ;) Vi satt på McDonald's igen (ok, jag skäms) och gör vad som är brukligt där, när jag fick syn på deras superroliga brickor. Nedan visar jag deras förträfflighet.
image36
Det fina med dessa brickor är att man kan tippa brickan rätt mycket innan prylarna ramlar av. Nu har jag iofs fuskat lite och druckit upp 3/4 av vattnet i muggen, men ni fattar. Vad är då hemligheten?
image37
Jo, ena långsidan har högre kant än den andra vilket samtidigt gör dem grymt sköna att bära. (Thekla föredrar att vara anonym på den här bilden eftersom hon tycker att hon ser knas ut.)

Det tråkiga med brickorna är dock att det är i princip omöjligt att lyckas skaka av allt från brickan och ner i papperskorgen med en snygg "donkensnärt" utan att ta hjälp av andra handen eftersom allting fortfarande ligger kvar. Det som ändå räddar dem från total förnedring är att de fortfarande är staplingsbara oberoende av vilket håll man lägger dem åt (nåja, inte upp-och-ner eller på tvären såklart).


Min favorit från några dagar tillbaka är dock kölappsautomaten i mataffären under järnvägsstationen. Tillåt mig demonstrera:

image39
Ingen beskrivning nödvändig egentligen förutom att jag för syns skull tryckte ut en kölapp så ni skulle se var den hamnade. Snusket på ovansidan ansvarar inte jag för.

Det var allt tillsvidare. Imorrn blir det kanske bilder från Suomenlinna där vi var idag och lite från pubcrawlet också om vi har tur. Tills dess säger jag hyvää yötä och går och lägger mig. (Nästa vecka börjar finskakursen)

Kommentarer
Postat av: Fabian

Wohoo, jag har startat en rörelse!

2007-09-08 @ 01:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0