Återhämtning

Ok, nu har det varit dåligt med bilder ett tag så jag ska åtgärda det på stört. Var ju på finska fyrverkerimästerskapen igår kväll och det var helt otroligt vackert. Tror människan har en inbyggd tillfredsställelsegen som aktiveras när man står och gapar upp mot himlen och säger "ooooooh" konstant i en timme. Det var 5 lag som tävlade. Lag nr 3 var allas vår favorit tills vi såg det sista laget som sopade natthimlen totalt med de andra. Lag 5 vann till slut och lag 3 kom 2:a så vi kan konstatera att rätt bidrag vann =)

Tyvärr fick jag inte de monsterbra bilder som jag väntat mig men jag lägger några som är hyffsade och skickar med en bonuslänk med bilder och film som en av tidningarna hade på sin hemsida.

image14

Sjävla fyrverkeriet var inte så häftigt här, men man ser allt folk och var de skjuter ifrån. Det var avspärrat en bit in från vattnet för att man inte skulle komma för nära. Vi stod så att Finlandia-huset och parlamentet låg till vänster om oss och järnvägstorget och Helsingin sanomat (största tidningen) bakom. Det var riktigt häftigt om man vände sig om för då såg man fyrverkerierna spegla sig i glasväggarna till tidningsbyggnaden. Så här ser den ut i dagsljus. Oändligt mycket häftigare på natten när hela byggnaden är upplyst inifrån. Det var en helt sjuk känsla att gå förbi där och titta in på tillbakavägen. Man kände sig som en liten, liten insekt eller någonting som jag faktiskt kom att tänka på just då; som monsterna i Monsters Inc. när de hoppar runt bland dörrarna i det helt galet stora "dörrförvaringsrummet".

Lovar att ta ett kort på stället nattetid någon gång, min kamera ville bara inte riktigt den här gången.

image17


image15

Jag blev helt såld på det här lilla hjärtat. Undrar hur många blivande brudpar som beställde till sina bröllop ;) Tävlingen var samtidigt marknadsföring för de fem företagens produkter och jag kan tänka mig att en och annan blev lite sugen på att bränna av några av raketerna på kommande nyårsfest. Inte att man skulle ha råd med mer än kanske en eller två raketer för det var verkligen monsterstora. Tja, inte de som blev bra på mina kort, men de andra ;)

image16

Vi stod tack o lov på rätt sida av bukten. Hade man fått det där rökmolnet på sig hade man säkert fått gå på lungsanering i flera veckor efteråt. Annars var det väldigt klart och fint väder. Ja eller fint och fint... Tycker man det är kul med +9 grader i slutet av augusti så kan man nog klassa det som fint. Det roliga var att tyskarna var helt chockade och en av ESN-guiderna berättade att man måste ha dubbla sockor och vantar på sig för att inte frysa häcken av sig (vilket jag nästan lyckades med ändå) på vintern. Jag tror det är dags att offra den ordinarie vinterjackan till hösten och sen köpa en riktigt brutalt varm yllekappa till vintern. Lär ju inte vara några problem att hitta det här. Gympaskor hela vintern känns inte som ett alternativ det här året så jag får ta och göra något åt det med. Tack och lov finns det minst 3 stora varuhus här, Sokos, Stockmann och något-annat-som-slutar-på-"talo" plus ett antal gallerior.


Jag förstår varför alla alltid säger att man ska åka till landet de pratar språket man ska lära sig i, för man snappar upp ord hela tiden. Det roligaste var när vi satt på McDonald's i förrgår och läste på kaloriförteckningen på backsidan av brickbladen. Vi lyckades lära oss bl.a. äppeljuice (omenamehu), jordgubbsglass (mansikkajäätelö) samt det mest givande: texasbulle (texaspulla). Jag föreslog att vi skulle plugga in några av orden och sen försöka beställa på finska någon dag för att se vad vi skulle få.


Jag och tyskarna funderar på att åka över en sväng till Suomenlinna imorrn. Vi får se hur det blir med det för vår fadder Timo yrade något om att det redan var planerat ett tur dit ihop med alla psykologiutbytare. Tydligen ska det vara jättevackert där ute och väldigt lugn eftersom det inte finns så mycket bilar. Suomenlinna är en ö söder om Helsingfors (svårt att vara en ö norr om iofs...). Namnet är lite komiskt för den direkta översättningen är "finska slottet" men på svenska kallas det Sveaborg. Ligger en fästning där som bevakade hamnen in till Helsningfors förr i tiden. Är tämligen säker på att den byggdes när Finland hörde till Sverige men minns inte när. De nämnde det på bussturen igår men det försvann ur minnet direkt.

Annat vi såg på rundturen igår var såklart domkyrkan och allt annat runt senatstorget. Man har svårt att förstå att det bor en sån bjässe precis granne med universitetets huvudbyggnad och alla fotografier ser extremt fotoshopade ut, men jag lovar att det ser ut precis så här. Kyrkan byggdes under tiden Finland hörde till Ryssland, därav utseendet.

image20

Lite komisk kuriosa är att när de för 30-40 år sen skulle spela in en film om oktoberrevolutionen i Ryssland fick de inte tillstånd att spela in där det hade hänt eftersom deras vinkling av filmen inte föll ledningen på läppen. Istället spelades utomhussenerna in här på senatstorget i Helsingfors. Guiden (ja, eller mannen på det förinspelade bandet) berättade också att det från början var tänkt att kyrkan bara skulle ha en kupol, men när huvudarkitekten dog innan den var klar beslutade någon som var bättre än honom på hållfasthetslära att bygga till de fyra mindre kupolerna eftersom taket annars skulle ha rasat in. Tror det var tsaren som sen beställde in de extra pyntningarna av taket i form av de 12 apostlarna.

Jag tänkte gå in dit en dag och titta, vi får se när. Var där för några år sen med mamma och min syster och minns att det var väldigt kliniskt och kalt. I det avseendet föredrar jag dokmyrkan hemma, men man kan inte annat än stå och gapa och förundras över den där den står med sina gröna kupoler och fullkomligt dominerar torget.

Det absolut coolaste vi såg på rundturen var tempelkyrkan. Jag hade taket av den på ungefär 90% av alla vykort de säljer här men aldrig fattat vad det var. Själva kyrkan är liksom nedgrävd i berget och det enda man ser från utsidan är en rund stenmur och ett för tillfället svartbrunt (det lär ta ett tag till innan det blir grönt antar jag) kupoltak. Ingången är något förvirrande och hade inte guiden sagt till innan att det var en kyrka hade jag trott att det var en metrostation. När jag väl kom in höll jag på att sätta i halsen och Independece Day slog mig tämligen hårt i huvudet med en startmotor. Kyrkan var enorm; inte för att den hade sådär abnormt högt tak (för att vara en kyeka alltså) utan förmodligen mest för att det blev så mycket rymd i den. 22 km koppartråd i taket och låga glasväggar längs med ytterkanten (påminde rätt mycket om ett akvarium då faktiskt). Fantastisk akustik. De skulle ha en Bach- eller Händelkonsert (hon vi frågade visste inte) den kvällen men det var slutsålt och vi skulle på fyrverkeritävlingen så det hade inte gått ändå.
image21

Trots att jag aldrig går i kyrkan vid jul annars så skulle jag lätt kunna tänka mig att fira den i den här kyrkan i år. Helt otrolig byggnad.


Fler sevärdheter kommer när jag fått lite fler bilder. Ska iväg på psykologfest nu med Thekla och Vera och de andra i gruppen. Christin fick tydligen inte komma för hon är visst inte psykologistudent utan läser någon form av utbildningsvetenskap (ska alltså inte bli lärare) istället. Jag kommer bli sen, men det är något av vårt signum har vi märkt.

Kommentarer
Postat av: Karl

Men Johanna! Sveaborg! Kan du inte din Fänrik Stål?
http://runeberg.org/fstal/1q.html
Egentligen tycker jag att blandningen av patetik och oförsonlighet i bästa fall är föråldrad och i värsta fall bara motbjudande ("Det hade dött, ens fosterland/Man stod och grät vid gravens rand" Herregud.). Menmen...jag antar att jag borde ha varit mer nationalromantiskt lagd för att få ut det mesta av de där tjugo poängen litteraturvetenskap.
Skulle gärna fortsätta den litterära analysen men...sittning nu! Har hört att vi ska dricka Jussis vodka idag så det här lär väl sluta precis som vanligt...

2007-09-01 @ 17:22:49
Postat av: Johanna

Jag som tyckte att dikten var riktigt bra. Lagom svulstig sådär. Ska tänka på den när jag åker dit, blir dock inte idag eftersom det är skitväder.
Var vodkan god? Jag har inte träffat Jussi o folk än så jag kan tyvärr inte hälsa dom nåt än men sen kanske ;)

2007-09-02 @ 10:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0