Valokarnevaali

image218

Jag lyckades vakna först 13.20 idag och eftersom jag skulle plugga lite glosor så blev det inget Suomenlinna. Blev heller inte 200 glosor, men väl bortåt 100 st så jag får vara nöjd. Försökte mosa in månaderna också men april och maj var totalt omöjliga att komma ihåg eftersom jag inte förstod vad de betydde. Lustigt bara att jag kom ihåg april nu när jag tänkte efter... Verkar finnas hopp om framtiden trots allt =)

Eftersom jag var så duktig och pluggade idag tyckte jag att jag förtjänade att åka till Linnanmäki och gå på ljuskarnevalen de hade där. Hade öppet den här veckan p.g.a. skollovet som var och idag var sista chansen att gå dit. Tyskarna var inte så pigga på det och stannade hemma men jag lyckades (utan större anstränging faktiskt) dra med Jaakko från traktorkursen. Han vet väl hur vi "stackars" utbytesstudenter har det eftersom han varit det själv eller så är han bara lika sugen på att hitta på saker hela tiden som jag är.

Hade lite problem att ta mig dit bara för när jag kom till busshållplatsen fanns inte numret på bussen jag skulle ta med där. Gick till 4 andra hållplatser men hittade det inte där heller. Fick gå tillbaka till där den första bussen släppt av mig och missade såklart den bussen med 50 meter. Var svinkallt och bussarna går inte überofta på söndagar heller (d.v.s. inte var 10:e minut). Problemet var lite att jag inte visste vilken annan buss jag kunde ta eftersom det som bekant inte står vilka hållplatser de passerar i tidtabellerna och jag var ännu mer körd eftersom jag inte visste vad stadsdelen jag skulle till hette. Lyckades dock lista ut (d.v.s. läsa innantill) att ungefär 5 busslinjer där jag stod gick till järnvägsstationen och hoppade på andra bästa (men passade på att stanna den första också).

Hade tack o lov en backup-plan, som egentligen var förbindelsen hem, nämligen spårvagn 8. Under över alla under om jag inte lyckades pricka rätt hållplats (svårt att inte göra det med tanke på att den åkte parallellt med bussen ca 10 hållplatser) och till slut ta mig rätt! Träffade Timo (från traktorkursen) en snabbis på 8:an, men han skulle hem så vi hann inte prata så mycket. Han och Mikael hade suttit med hemsidan till projektet hela dagen och han såg helt förstörd ut. Stackare.

Var mysigt att spatsera runt inne på Linnanmäki, lite kallt dock som sagt. Får köpa nya skor, gympaskor med hål i kanske inte är bästa värmeisoleraren. Iaf, vi åkte ingenting för jag var för feg för de stora grejerna och det var för lång kö till det enda som jag verkligen ville till, nämligen Lustiga huset =) Eller iofs så åkte vi upp i nåt snurrande torn och tittade på utsikten över staden. Najs.

image219
Hade väntat mig att det bara skulle vara ett reklamtrick med ljuset i "ljuskarnevalen", men det var förvånansvärt mycket lampor överallt. Den där Kirnu var en vidrig liten grej som vred folk uppochner och wobblade på rätt bra när den hade stannat. Alltså hela banan gjorde det, vagnen var still. Påminde om en uppblåsbar hoppborg som skumpade fram och tillbaka lite. Då bestämde jag mig för att jag definitivt, hur mycket pengar jag än skulle få, INTE skulle upp i den. Punkt.

image220
En lite nonchalant variant på en av killarna som står och håller lampbollar utanför entrén till järnvägsstationen inne i stan. Här hållandes i banan till ett minitåg för barn (och automatiskt också mig) med bara pekfingret. Vill vill vill åka! Förstår inte varför vi inte gjorde det. Förmodligen för att jag irrade runt och pep av förtjusning åt allt jag såg och inte hann fokusera så länge på en enskild grej innan jag hittade nästa.

image221
Jaa, så går det när man äter karelska piroger nästan varje dag. (Man krymper dessutom.) Tur för mig att de inte verkar ha gräddmunkar någonstans, då skulle jag inte få plats i spegeln längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0