Traktor och Arabia

Wiieee! Vi har fått en traktor, en röd. Lycka =) Ok att nästan hela gruppen består av maskiningenjörer men det var nog mina ögon som strålade mest när jag fick se den. Kände mig som ett barn på julafton som precis fått leksaken jag velat ha i evigheter (dvs ca en vecka). Kommentaren "damerna först" hade nog mer att göra med att jag praktiskt taget var inne i den och petade på alla spaker och reglage innan dörren ens var upplåst än att de ville vara artiga.

På något vis blev jag mer eller mindre chef för user test-gruppen och har tillbringat föregående vecka med att klura ut vilka typer av intervjufrågor och observationer vi ska göra. Ska till Jyväskylä (ungefär dit iaf) på fredag och hälsa på i sponsorns fabrik och sen titta förbi några gårdar och intervjua bönder. Petteri som är en av kontaktpersonerna på företaget sa att om vi stannade till kvällen så skulle han ordna bastu åt oss. Jag ser det framför mig: jag, en tjej till och 9 grabbar. Jag skiter i finsk bastuetikett, dom ska banne mig ha på sig handdukar!



ESN (internationella studentföreningen för utbytesstudenter) har ett litet projekt som kallas Buddy project som går ut på att peta in folk i grupper beroende på intressen och sen får man träffas tillsammans i gruppen hur mycket eller lite man vill under tiden man är här. Är inte bara för utbytare utan även för inhemska finnar, men majoriteten tycks alltid ha varit utbytare själva en gång i tiden så det blir rätt intenationellt ändå.

Var sjuk första gången gruppen träffades så jag fick vänta till i torsdags med att träffa dem. Som vanligt var jag lite misstänksam i början och den isländske killen var riktigt ohövligt enligt mig (det var han inte, det var bara ett missförstånd som vi redde ut rätt fort), men det visade sig vara en riktigt schysst grupp. Vi skulle till en belgisk restaurang på Glogatan, men eftersom halva Helsinki fått för sig att gå ut just den kvällen var det smockat och vi gick till en Tex Mex-restaurang istället. God mat och trevligt sällskap. De andra gick till någon klubb efteråt men jag åkte hem för jag kände mig fortvarande lite vek efter sjukdomen.

Två av tjejerna i gruppen visade sig bo på min gård så vi lär springa på varandra vid busshållplatsen rätt mycket (om jag lyckas känna igen deras ansikten vill säga. Är ju rätt kass på sånt). Eftersom jag tycks ha en inopererad tyskmagnet i mig så behöver jag inte ens säga vilket land de kom ifrån.



Var på sämsta workshoppen till traktorkursen (nytt namn igen) i torsdags. Intron var sjukt oengagerad och vissa saker upprepades fem gånger, vi förväntades snyta ur oss en prototyp och en 10 min-redovisning på 6 timmar (tja, de pratade bort en så det blev 5 kvar) och instruktionerna var "quick n' dirty, planera inte - gör". För det första var jag arg att vi skulle göra en prototyp innan vi gjort användarundersökningen ( = vi hade inte den blekaste om vad vi skulle bygga), sen blev jag som sagt irriterad på intron, men mest arg blev jag på utvärderingen av våra redovisningar när vi för det första inte fått några som helst tips i förväg och den gruppen som fick mest beröm fick det för att "de hade planerat mycket innan de hade börjat bygga". Hallå?? Är jag döv eller nåt? Nej. Inkonsekvens, fnys! Aja, jag sänkte en tacksam tanke till LiU och redovisningsövningarna vi tvingades göra under KVTILLen. Det var verkligen ett riktigt bra upplägg.

Haha, ja just, när jag ändå pratar om den här kursen. Verkar som folk blir mer benägna att prata svenska med en ju mindre man propsar på att göra det. Har en kille i gruppen som jämt vill göra det och sen kröp det fram i fredags att han som hade gav mig hatiska blickar i början och kände igen min brytning faktiskt hade en pappa från Sverige. I knew it! Har man ett så otroligt svenskt namn men ändå pratar finska hela tiden är man med största sannolikhet inte finlandssvensk. Svårt att tro att man känner igen svensk brytning heller om man inte hört något som pratat med det tidigare (tyskarna känner t.ex. inte igen det).



Christin och jag åkte till Arabia och Vandaån i lördags för att kika runt lite. Eller egentligen åkte vi dit för att jag ville se gamla stan men vi glömde totalt bort det. Kanske var mina försök till att sjunga sånger på tyska från mina gamla läroböcker som distraherade ;)

Lite bilder från ån:
image167


image166
Undrar hur i hela friden de här skorna hamnade där...

image168
Höhö "all typ av fiske förbjuden" står det på skylten. Jo, jag ser det. Gigantiska håvar verkar dock inte räknas som "fiske".

image169


image170
Börjar bli höst.

image171
Anledningen till att jag ville hit var egentligen för att titta på de här plufsiga pilträden. Finns lite överallt här i Finland.

image172
Vet inte om det här var en så stabil bro. Hela den vibrerade när nån sprang förbi oss där vi gick. Väldigt fin utsikt från den men det blev tyvärr inga vidare intressanta kort av den.

Ungefär här irrade våra hjärnor bort oss och vi glömde totalt bort att leta efter Gamla stan (eller så var det här hela, någon sa att det inte var mycket kvar av den) och vi gick till Arabiakeskus istället. Precis innan man kommer dit finns det ett hus som ser ut som en herrgård i sommarstugeformat. Vi var lite brydda och undrade om det var någon allmän park eller en privat tomt. Med tanke på barnen och leksakerna runt huset samt mannen som gav oss underliga blickar så var iaf huset privat. Vi gick kvick därifrån.
image173


Det här är helt klart mitt favorithus här i stan. Får mig att tänka på polkagrisar, vilket är mycket underligt insåg jag just eftersom de är rödvitrandiga och inte brunprickiga... Eh, aja, iaf. Kul hus ;)
image174

Grannhuset är minst lika underligt...
image175



image176
Arabiakeskus (Arabia centrum) var tyvärr stängt så vi gled runt lite och kikade på hus och staket istället. Vi lyckades t.o.m. missa bussen och Christin ville nästan döda mig för hon var helt galet toanödig och ville verkligen hem ;)

För er som känner igen namnet kan ni ta en titt under era porslinstallrikar eller -muggar ;)


image177
Vem vill inte ha såna här, pimpade staketstolpar? Ett nytt djur på varje och lite terakottakatter som låg på några.

Avslutar med en stämningsbild. Vet inte varför jag gillar den, kanske har med husen att göra.
image178




Nu ska jag på finskakurs i Espoo. Nähdään!

Kommentarer
Postat av: Thomas

Det där lapptäcket de verkar kalla för byggnad såg lite ut som testbilden de har på SVT :)

2007-10-09 @ 00:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0