Tammerfors

När jag berättade för folket från traktorkursen att jag och tyskarna skulle till Tammerfors och turista idag garvade de bara åt mig och undrade vad i hela friden vi skulle göra där. Ok att det inte är världens metropol direkt, men jag förstod ändå inte riktigt varför de var så skeptiska. Efter idag förstod jag. Alltså förlåt men det här var en av de fulaste städerna jag har sett, rent arkitekturmässigt alltså. Har varit där flera gånger som barn men då var jag mer inriktad på att titta på sälarna vid Särkänniemi och kom inte ihåg så mycket mer än ett torn och planertariet. Kanske förträngde det hela.

Vi pratar gedigen industristad och där finns det inte plats för en massa krusiduller på husen som jag är så förtjust i. Nej nej, vi dänger upp fyrkantiga fabrikshus och höga skorstenar i hela stan, tillsätter 200 000 invånare, en stadion och lite kyrkor och tada! vi har Nordens största ickehamnstad ("Skandinaviens störtsta" enligt Veras tyska resehandbok. Höhö, den här gånger skrattade vi åt det istället). Visst visst, stor sjö, massor med vatten men *rys*. Jag var såå lättad när vi kom hem till vackra Helsingfors igen. T.o.m. Sokoshuset framstod som ett arkitektoniskt mästerverk i jämförelse.

Av någon underlig anledning lyckades jag få en del bilder som visar intressanta platser ändå. Vet fortfarande inte hur det gick till... Här kommer iaf resan beskriven i bilder:

Ombord på hightechtåget. Tvåvånings, fast vi satt på nedre planet. Slöa studenter som vi är däckade vi givetvis på vägen dig. Jag ryckte upp ett ögonlock i Toijala bara av nostalgiskäl. Såg dock inte så mycket från stationen.
image195


image196
Anlände till Tampereen rautatieasema (järnvägsstation) vid elvatiden och hade till kl 16 på oss att göra stan. Min mobil ville uppdatera tidszonen och tyckte att den var en timme mer. Har gjort det konstant sen jag fick den. *hata* Ok, det är ungefär 200 km till Tammerfors från Helsingfors, men det ligger banne mig inte i en annan tidszon för det.

image197
Dags för julbelysningen och på Stockmann hade de, förutom världens coolaste spainspirerade toaletter (hade kunnat stanna över natten där), börjat med julpyntet. Dah!

Hade varit najs att vara där på kvällen när det var mörkt för de hade satt upp lampor nästan överallt.

image198
En orthodox kyrka (vet inte namnet). Vi hade flyt för vi kom 5 minuter innan de gick därifrån och låste. Gick bara in snabbt och ut igen dock för Thekla blev smått förgiftad av all rökelse där inne. Lovar att hade man tagit kort med blixt innuti hade man inte sett nåt alls p.g.a. all rök.

image199
Nån mer än jag som ser en LiU-logga på den här bilden?

image200
Spejsat pynt på huset. Dörrhandtagen var ännu mer krumeluriga. Hittade en lite butik här som sålde mjukisrenar och julpynt. Innehavaren sa åt oss att stänga dörren för att inte fåglarna skulle försöka ta sig in i värmen. Skumt. Fast jag förstår dem, var ungefär 2-5 grader varmt ute. Laddade upp med yllestrumpor så jag klarade mig bra.

image201
Parkpromenad i solen.

image203
Stadsbiblioteket Metos (=tjäder, eftersom det är inspirerat av just den fågeln). Riktigt cool byggnad faktiskt och jag är inte förvånad över att det har vunnit en del arkitekturpriser. Pinsamt nog priser med titeln "Årets betongkonstruktion" (1985).

image204
Biblioteket sett uppifrån.

På bottenvåningen hade de mumintrollsmuseum som vi gick till. Var inte sådär jätteövertygande i början, mest illustrationer från böckerna och sen lite montrar där de hade byggt upp scener ur böckerna. Av någon anledning blev jag ändå sjukt sugen på att läsa muminböcker. Får ta det när jag läst klart Kalevala och Sju bröder dock.

image205
Konst är till för att tolkas. Här av mig och Christin. Stor glaskupa precis vid biblioteket.

Hittade även den här klockrena statyn där. Döpte den direkt till "nyfikenhet", fast det verkade vara till minne av nån tidning/nyhetsmedium som fyllde 100 år. De tjuvkikar i tidningen och Vera tjuvkikar på oss.
image206


image207
Fatta att jag faktiskt klättrade upp i det där tornet. Sjukt höjdrädd blev jag också. Trodde hela tornet höll på att tippa när jag var där uppe. Ville gå ner flera gånger men väntade in de andra ändå eftersom det inte fanns ett dugg att göra där nere. Själva tornet var inte sådär jättehögt men med tanke på att det stod på stadens förmodligen högsta punkt blev det några meter totalt.

Fin utsikt var det iaf, även om staden som sagt var etstiskt tveksam.
image208


image209
Hittade till slut till utomhusteatern. Vera och jag spelade upp slutscenen ur Romeo och Julia där jag låg död (hysteriskt fnittrande) på stenen och hon stod allvarligt (också hysteriskt fnittrande) bredvid. Lyckades dänga kameran i backen när jag reste mig. Verkade dock klara sig tillräckligt bra för att fota en hobbyenbent anka.
image210
Soft att sitta där på sin sten mitt ute i vattnet och låta sig värmas av solen.

image211
Vet inte som det syns så bra, men den här tallen stod mitt ute i luften. Ett under att den inte bra kraschat ut i vattnet eller över stigen på andra sidan. Strikt gravitationsmässigt borde den nämligen inte kunna stå kvar sådär. Vågar inte tänka på hur mycket rötter som fortfarande sitter kvar i backen och håller kvar den.

image212
Båtar, båtar, båtar längs hela stranden.

image213
Hur många ansikten kan du hitta i den här björken?

image214
Domkyrkan. Lite ovant att se en såpass ung domkyrka om man jämför dess 100 år mot Linköpings minst 800.

image215
Satt en lapp på dörren när vi kom dit som sa att någon ceremoni pågick så vi kikade bara in genom dörren. Smet dock in tillsammans med två musiker och då verkade den vara över.

Vet inte riktigt vad jag tyckte om den. Kändes väldigt modern och ljus, men jag föredrar ändå den där hemma.
image216


image217
Den här målningen löpte runt hela kyrkan men jag har ingen aning om vad den skulle symbolisera.



Sov som härskna sillar på åbotorget på vägen hem också. Christin åkte hem men jag, Vera och Thekla skulle på kogvetfest i Nya studenthuset. Råkade dock blir kvar på Pizza Hut i två timmar så vi blev 2½ timme försenade till festen. Kan ju skylla på att betalar man 11,50 euro för pizza + cola så ska man banne mig njuta av vistelsen. Fattar inte hur jag lyckas hamna på dessa ruinerarmatställen hela tiden. Ser jag rik ut?? Nåja, var galet gott iaf och vi hade såna där "lära känna"-diskussioner som man har ibland då allt känns rätt.

Roliga var att när vi väl kom till festen sa de att de hade sett oss i stan redan vid 18-tiden (givetvis, det var då vårt tåg anlände). "Nej, nej det var inte vi. Vi såg också de där personerna ni pratar om och de såg verkligen ut som oss så vi förstår att ni tog fel *ljug ljug*" Själva festen var inte så mycket att ha. Lite lekar som gick ut på att en med ögonbindel skulle gissa vem en person var. När jag skulle gissa lyckades jag peta sektionsordföranden i ögat. Skillat. Folk övergick dock efter ett tag till att bunta ihop sig i klungor för att så många som möjligt skulle få chansen att klämma på så många som möjligt. Kogvetincest light, men LiU-kogvet slår fortfarande allt.

Vi åkte hem rätt tidigt, Thekla var trött och jag var väl inte världens mest engagerade människa då heller. Hade tänkt åka på temadag i Suomenlinna imorrn och sen gå på ljuskarneval på Linnanmäki, men sitter man uppe och bloggar till halv två på natten kan det vara svårt att komma upp dagen efter. Får se, blir nog 200 finskaglosor och bara ljuskarneval. Lite Kalevala också kanske...

Kommentarer
Postat av: Heléne

Slog mig precis hur tråkigt mitt liv är, jag åker bara en massa tåg mellan städer jag redan varit i! Får se till att lära känna linköping ordentligt när det är dags att flytta dit...

2007-10-21 @ 11:12:46
Postat av: micki

Låter som en rolig utflykt! Vet du vad som har hänt som är totalt sensationellt?! Jag har tagit hål i öronen! Jag!!

2007-10-21 @ 14:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0