Sju bröder och skön snubbe

Skönaste snubben på bussen imorse! Jag kom iväg lite sent idag (var trött som en körsbärsproppad griseknoe när mobilen ringde imorse) men tur var det för precis innan jag skulle gå poppade det ner två brev genom inkastet =) Tog med dem till bussen för att läsa men inledde med att skicka ett sms till en kompis eftersom jag hörde en nostalgilåt på radion (mycket såna på bussradion faktiskt, undrar vad det är för station...). Mitt i mitt skrivande kommer en man och sätter sig snett mitt emot mig (satt vid sätena som är vända mot varandra) och börjar prata med allt och alla som sitter där. Yrar nåt om att han har köpt en fin blomma (jag förstod! jag förstod! *lycka*) och sen säger han nåt om mitt sms (tror jag iaf. jag förstod inte. hmm...) Anyway, jag svarar på engelska att jag inte pratar finska och han frågar på finska om jag är tysk (jag förstod! osv...). Jag svarar på engelska igen att jag är från Sverige. Han frågar damen som sitterbredvid mig vad tusan det var för nåt land så jag får svara på finska istället (jag kunde! jag kunde!) och då släpper han loss totalt. Börjar (förmodligen) citera sin lärobok i svenska från tidigt 40-tal för ord som "Pojken Kalle skulle bla bla till Öland bla bla konstapeln Västergren bla bla Mönsterås" kommer ur hans mun. Jag skrattade så jag grät och likaså gjorde tjejen som satt mitt emot mig.



Träffade Thekla och Vera i stan och hämtade ut mitt Lyyra-kort (typ LiU-kort) som bara var tre veckor försenat. Nu får jag iaf hela studentrabatten i skolrestaurangen. Börjar dock bli dödligt trött på att inte själv kunna välja vad jag ska äta för mat och idag kändes det som ett otroligt slöseri med pengar för maten var inget vidare. Väldigt mycket grundskolevarning på den. Nåja, efteråt var det tänkt att vi skulle plugga finska, eller rättare sagt så var det enda anledningen till att jag alls skulle in till stan och jag skulle dessutom ha suttit hela morgonen på Alexandria (en gigantisk, flervåningsdatasal med tillhörande bibliotek typ). Lyckades dock osunt bra med att inte göra det alls.

Gick iaf till stadsbiblioteket (det med trappen) för att plugga. Eller ok, jag erkänner, jag gick dit för att låna en bok och dessutom är det jättemysigt där så varje ursäkt man kan hitta på för att gå dit utnyttjar man. DOCK. Jag lånade inte vilka skruttböcker som helst utan "Sju bröder" av Aleksis Kivi (en av Finlands främsta författare, han hade t.o.m. egen flaggdag förra veckan) och så fick jag beställa Kalevala (nationaleposet) för den fanns inte på biblioteket där. Frågan är bara hur i hela friden jag ska ha tid att läsa båda samtidigt som mina 5 andra böcker jag håller på med. Får nog rationalisera bort lite här.



Tog mig en titt i Finlaysonbutiken på Södra esplanaden innan jag gick till biblioteket och hittade ett jättefint påslakansset med julänglar på. Funderar på att köpa det till mig själv i julklapp =) Tittade in i grannbutiken också. MInns inte namnet men det var en sjukt snobbig butik för de hälsade knappt på mig när jag kom in. Måste ha sett mina gympaskor och dömt ut mig direkt. Pinsamma är att hade jag börjat prata svenska så hade jag förmodligen blivit 1000 ggr intressantare. Snobbigt eller inte så fick jag dagens andra garv när jag läste på en ljusförpackning där. Tillåt mig citera: "Ljus som förvaras i lykta kan börja brinna av värmen". Men gud så smidigt! Då slipper man ju köpa tändstickor. Höhö.



Var på väg till bussen från svenska teatern (hade kollat teaterpriser) när jag kom fram till att jag ville stanna kvar i stan lite till och skriva några kort. Parkerade mig på ett café och skrev lite brev och sen, tro det eller ej, så läste jag lite finska. Det här språket är heeeelt galet. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att mosa in i hjärnan. Pratade med mamma om det och hon sa att det skulle lossna om jag bara fortsatte. Tja, jag tänker inte ge upp än, men det är fortfarande sjukt svårt att separera alla ord när majoriteten består av en kombination av ö, y, t och k (har jag skrivit det här förut eller var det i ett mejl?).

Haha, på tal om kort och brev och sånt så har jag äntligen skickat in pappret till svenska försäkringskassan. Smartjag var dock så betagen av min egen effektivitet att jag effektiviserade bort både landskoden till postnumret och "Sverige" i adressen. Får sen när det kommer fram...



Pratade med en kusin till idag. Han ringde egentligen för att hjälpa mig med traktorprojektet men döv som jag är hörde jag inte mobilen. Ringde iaf upp igen (börjar visst komma över telefonfobin på allvar nu) och pratade ett tag. Trevligt =) Ska kolla upp när jag kan komma och hälsa på och sen ringa tillbaks igen. Vore trevligt att träffa lite släktingar nu när jag ändå är här. Får se om jag träffar hans bror också, han ska visst bo här i Espoo eller Vanda (bra att jag kan bestämma mig för om jag ska skriva de finska eller svenska namnen) säger ryktet. Han var visst inte vidare haj på svenska men jag har ju tydligen lärt mig rätt mycket engelska i skolan har jag upptäckt så det ska nog gå att kommunicera ändå ;)



Såå... lite kurser imorrn och på onsdag. Förmodligen kommer vi jobba en hel del med att styra upp traktorprojektet den här veckan. På fredag blir det teater och på lördag kanske vi åker till Tammerfors och går på konsert. Full rulle som vanligt =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0