Seurasaari och lax på salutorget

Imorrn ska jag vara i stan 6.30 för att åka med traktorgruppen till Suolahti och titta på traktorfabriken och intervjua bönder. Ska bli sjukt kul. Mindre sjukt kul är att jag måste gå upp kl 5 eftersom bussen går kl 6. Jippiiiiieee! Jag som fullkomligt älskar att gå upp tidigt och har jordens mest sympatiska morgonhumör.

Inte glömma handduken till bastun. Måste öva in min nödlögn om att jag inte ser något utan glasögon ifall de tänker köra nakenbastu hela högen. Jag menar, då slipper jag ju tycka att det är skitpinsamt eftersom "jag inte ser något ändå". Tyskarna trodde inte det skulle funka. Tack för stödet ;)

De har lovat snö så det blir vinterdäck. Inte helt otroligt med snö med tanke på att vattenpölarna fortfarande var frusna vid lunch när vi åkte till stan idag. Åt stekt lax med riktiga kroketter på salutorget och jag beställde på finska!! ...nästan iaf ;) Blev en "Haluaisin perunaa ja öööhh... well some salmon please", men på det hela taget var jag nöjd över mitt framsteg. Jag var däremot mindre nöjd över min mages reaktion eftersom vi tog en sväng runt Seurasaari och njöt av vacker natur efteråt. Tja, eller njöt och njöt, jag koncentrerade mig mest på att behålla maten i magen. Ska bli skönt att gå till doktorn och reda ut det där, synd bara att jag måste vänta flera veckor på att komma dit.

image189
Thekla äter läskiga småfiskar i ett av tälten på salutorget.


image186
Världens minsta stuga? På Seurasaari, en ö mellan Helsingfors och Espoo (fast den räknas fortfarande till Helsingfors).

image187
Efter det andra ekorranfallet. Thekla är fortfarande lite skärrad. Här har vi dock lyckats gå ifrån de små liven.
Killen till höger är förresten Christins pojkvän som är på besök den här veckan.

image188
Det var nog bara jag som tyckte det var jätteskoj att ekorrarna klättrade på oss. Vi hade några som klättrade upp på benen flera gånger. Gissar att det varit för många turister med brödsmulor på besök... Såg två personer som matade talgoxar ur handen och så var det en duva där som var osunt sällskaplig.



Anyway, nu måste jag packa ner alla grejer och förbereda observationsanteckningarna inför imorrn.

Hyvää yötä!

Kommentarer
Postat av: Linda

Naw, vad söta ekorrar!!! *wee* Vitlökssill ok,men chilisill?? Äter de sånt där? Snö?? Här nere kan det fortfarande bli 20 grader på dagen *mm, varmt*kramen*

2007-10-12 @ 11:57:54
Postat av: Linda (ja, igen)

Läste dina inlägg från typ innan du åkte igen bara för kojs skull o jäklar vad bra o kul du skriver!!! Helt otroligt! du borde skriva en bok ellet nåt (det vore om inte annat otroligt) :p

2007-10-12 @ 12:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0