Glosor

Jag blir bara såå lycklig! Sitter och pluggar glosor och tror du inte på fasen om jag faktiskt har lärt mig några. Trodde jag var helt körd när jag slutade igår men det visade sig att en hel del hade fastnat när jag testade idag :D :D :D

Såg tecken på det igår när vi gick hem från Linnanmäki och jag såg en skylt utanför en affär med texten "keittiö" och började hoppa på gatan och skrika "It means kitchen! It means kitchen! WIIIIIIEEEE! I knew a word, I knew a wo-h-ord!" *bertdans* Jaakko bara tittade konstigt på mig och visste inte om han skulle lämna mig där på fläcken eller bara låtsas som ingenting. Han mumlade "mm" och valde det sista alternativet. Finskan är ett underligt språk, men Johanna är ännu underligare.



Ok, nu blir jag upprörd! Ska det vara så svårt att lära in ett litet ord?? K-Ö-Y-H-Ä. Viktigaste studentordet (näst koskenkorva och alla 15 ord för öl förstås); betyder "fattig". Min hjärna verkar vara lite y-difftongsintolerant. Kan inte lära mig några ord med kombinationerna -öy-, -yö-, -äy- överhuvudtaget. Skyller på att jag saknar de neuronen.



Låter med flit bli att lära mig "förbjuden" och "upptagen". Man vet aldrig när man hittar en spännande dörr (dock inte en toadörr) man vill glänta lite på ;)



Och så stavade jag fel på musiikki och tomaatti 3 gånger! AAAAAAAAHH! Hur svårt kan det vara? *bankar boken i huvudet och huvudet i bordet*

Skit.

Ska läsa lite Kalevala istället, där kan vi prata redig underhållning. Folk blöder 7 sjöar med blod och blir gravida med lingon. Det är finsk kvalitetslitteratur det!

Kommentarer
Postat av: Micki

Uttalar man det Köjhä?

2007-10-23 @ 10:43:49
Postat av: Johanna

För folk som undrar samma sak, så nej. Det är mer åt "köuhä"-hållet.

2007-10-23 @ 12:33:47
Postat av: Helene

Ja det kallar jag kvalitélitteratur!!!!

2007-10-23 @ 18:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0