Fix och don-dag

Efter att ha slöat framför datorn i nästan konstant i två månader nu kände jag att jag behövde skärpa till mig lite. Tvättade, stekte pannkakor, sopade OCH moppade golvet (har nu gjort det lika många gånger som i lägenheten i Ryd där jag bott typ sju gånger längre. Börjar undra om jag är sjuk på riktigt), pluggade glosor (och kunde massor :D), fixade intervjufrågor till traktorkursen och åkte och simmade (jag måste vara sjuk på riktigt).

Gjorde även ett försök att skriva "Jag åker till simhallen" vilket resulterade i "Jag kör inuti simhallen". Nåja, lite finslip där bara så... Jaakko har väldigt mycket tålamod, dock inte lika mycket grammatikkunskaper, så varför "smakar" och "luktar" måste kombineras med ändelsen -lta får jag klura vidare på själv.

Upptäckte till min fasa att jag hade lärt mig både "förbjudet" och "upptagen/reserverad". Damit! Nu kan jag inte skylla ifrån mig längre. Kan ju iofs låtsas, lyckades ju säga "Jag pratar inte finska" på begriplig finska till en stackare i simhallen idag och med den brytningen går det säkert att blåsa någon.


Handlade i en stooor mataffär idag. Var otroligt lycklig över dessa mängde mat tills jag kom till senapen. "Mild", "stark", "hot", "kryddig", "från Åbo", "finsk"... Jag vill ju bara ha VANLIG SENAP för i h*****e!!

Ibland alltså... Önskar nästan att jag hade en tv som visade senapsreklam för då skulle jag direkt vetat vilken sort som var "rätt".

*suckar och skriver in "het", "kryddig" och "mild" i gloslistan*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0