Fiskemarknad

Idag lärde jag mig ett nytt ord. Eller tre egentligen. "Valkosipulisilakka", vitlökssill. Var på fiskemarknaden nere på salutorget vid hamnen. Var galet kallt så tyskarna åkte hem och jag fick införskaffa ett par vantar innan jag vågade mig ner dit. Var rätt mysigt att driva runt där och titta på alla båtar, salubodar och fikatält. Kan ju sammanfatta marknaden med två ord: "sill" och "havtornssaft". Havtorn är om man får tro säljarna bra mot det mesta (botar allt från vårtor till cancer sägs det) men smakar tydligen urk och den genomoranga färgen gör att det ser bra läskigt ut.

image179
Tyrnimehua - havtornssaft.


image180



image182
Mycket folk från Åland och en del från Porvoo så man hörde svenska lite överallt. Kändes tryggt men lite ovant.


image183
Chilisill någon?


image184
Fisk direkt från båten. Fyndigt. (Mest sylt och havtornssaft här dock såg jag just.)



Skuttade runt på stan sen och skulle köpa kläder. Skitpinsamt att jag gick runt i timmar (nåja) utan att hitta nåt och så fort jag gick in på H&M hittade jag 3 tröjor. Jag har det i blodet.



Gjorde ett nytt försök att hitta Gamla stan här. Lyckades, men det var inte mycket att se. Hittade en minnesstod där det stod (kul ord förresten): "Här i gamla Helsingfors höll Gustaf II Adolf efter att hava tryggat vår nya östergräns möte med Finlands ständer". Det kallar jag bisats!

image185



Det finns hopp om finskakursen på universitetet. Idag fick vi en introduktion till partitiv. Jag är mållös (mest för att det var så förbaskat svårt att greppa). Fortsätter det så här kanske jag slipper åka till espookursen nästa vecka och bikta mig ;) Vi får se. Annars kan vi ju bjuda in Arto (Theklas span) på fika igen. Sist lärde han oss säga "Jag skulle vilja ha ett förstaklassfrimärke tack" på finska. Kan ju komma långt med den meningen känner jag ;)



Wiehiiii! Imorrn ska jag till Espoo =)

Kommentarer
Postat av: Thomas

Thekla... är inte det en vulkan nånstans?
Och dina grammatikkunskapar kommer ju få dig att lära dig språket på nolltid... jag har ingen aning om vad partitiv och sånt blaj är :)

2007-10-10 @ 00:34:07
Postat av: Helene

Jag får läsa lite oftare, har missat massor!

2007-10-10 @ 13:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0