Vila i frid, Söpötti

Som om dagen inte hade varit bra nog som det var så fick jag världens mest komiska sms förut. Troligen är det bara kul för oss i traktorgruppen som personligen lärt känna Söpötti men jag ska försöka förmedla det komiska till er också.

Skulle till två traktorägare nära Hämeenlinna idag så jag tog mig till Otaneimi för att få skjuts av Linda. Väl där hittar jag henne djupt nere under huven dragandes och slitandes i en ett kaos av hemmabyggen. Fick reda på att bilskrället drog en hel dunk olja var fjärde månad och det nu var dags för påfyllning. Fick även lite mer information än vad som kanske var hälsosamt för nerverna när hon berättade att hon egentligen inte hade en aning om hur eller var man skulle fylla på. Detta EFTER att hon hällt i en halv dunk. Kändes skitbra (inte) med tanke på att mina egna erfarenheter av att fylla på olja resulterade i ett besök på vekstaden där de fick tömma bilen på typ en liter...

Resan dit gick bra. Alltid kul att åka med Tuomas för hans humor är oslagbar. Jag tog dock efter ett tag och lite mörker till världens mest effektiva tidsdödare: sömnen. När jag vaknade satt Tuomas och flabbade åt mig eftersom jag kört på "pimpelfiskestuket", en mer framåt-nedåt-riktad variant av vad som i min familj (och troligen också bara där) går under benämningen "moraklockan". Bilen dunsade på som vanligt och jag blev lika förvånad den här gången över att den inte föll i bitar när vi åkt snabbare än 70 km/h. Det bästa med den är ändå att när man kör för fort (eller bara av en helt slumpmässig anledning) så låter det som om någon ligger instängd i kofferten och dunkar på luckan.

Första bonden gav oss massor med idéer och var hur trevlig som helst. Den andra (som förresten inte var bonde) verkade lite seg (men jag förstod iofs inte ett ljud så jag ska inte döma) men när han sen fick en ficklampa som tack-för-hjälpen lyste han upp lika mycket som hans xenonlampor på traktorn och han började pladdra på som en galning. Jag funderade lite på kvalitéten på den där lampan när det ingick 10 batterier i förpackningen...

Resan hem gick också bra, inget pimpelfiske dock. Fick skjuts hela vägen vilket var skönt eftersom risken fanns att jag skulle få stå ute och vänta på bussen i en 20-30 minuter annars. (Jaaa, men jag ska köpa vinterskor. Snart.) Det fina var att vi den här gången faktiskt fick upp bakdörren (nästan) alla gånger, t.o.m. inifrån. Kanske bör tillägga att den på andra sidan inte funkar alls.

Så ni har nu fått en presentation av skruttbilen nr 1, vår projektgrupps maskot. Jag sa att jag skulle sakna den när jag åkte tillbaks till Sverige igen men tydligen får jag börja sakna den redan nu för i sms:et Linda skickade stod det "Damn. We lost Söpötti! Had to leave the car to Otaniemi =( ...". Med tanke på att hon bor i Helsinki och inte Espoo där Otaniemi ligger måste den har brakat ihop rätt totalt. Jag är bara glad att det inte hände 1½ timme från Jyväskylä där vi var förra veckan.



Var hos doktorn idag för att kolla magen. Han kunde inte säga så mycket eftersom livsmedelsallergier är sjukt svåra att identifiera, man får i princip testa sig fram. Dock fick jag ta ett blodprov för att kolla glutenintolerans och lite andra saker som inflammationer m.m. Fick två recept också som jag i ärlighetens namn inte riktigt vet vad de var till för. Tydligen bieffektsfria iaf så jag kan ju alltid testa. Han verkade iaf tro mest på någon form av överkänslighet i systemet och själv har jag inte en aning; vore bara skönt att få reda på om det är något konkret eftersom jag inte vet hur jag ska kunna åtgärda det annars. Har iofs inte haft några allvarliga problem på länge nu så jag är beredd att köpa överkänsligheten och se till att skärpa till matvanorna och -tiderna. Tortillas är sjukt gott men kanske inte jättebra att hetsäta 5 ggr i veckan ;)

Men på tal om mat! Blev så himla glad på lunchen idag. Har börjat med semiotikkursen nu (har en asskön italienare som lärare som är helt såld på fotboll, musik och film och tar alla exempel därifrån) och första lektionen träffade jag två grekiska utbytesstudenter som pluggar lingvistik. De var helt otroligt sociala och när jag sprang på dem i matsalen idag bjöd de mig till sitt bord. De hade en kompis från Estland som också var hur trevlig som helst så vi satt där och pratade ett tag och det hela slutade med att jag blev bjuden på internationell middag nästa fredag. De har en massa folk och lägenheter där varje nationalitet har ansvar för en lägenhet och en rätt (Middag på Hjul någon?) och jag har nu lovat baka princesstårta. Ska bli helt galet kul det här, hoppas bara jag hinner till vantstickkursen också ;)

Lyckades få den ena greken, Costas, att nästan trilla av stolen när jag visade att jag kunde skriva mitt namn på grekiska. Kom på att jag kunde när jag skulle skriva in namnet i hans telefon (dock med latiska bokstäver ;)) eftersom han först hade fått det totalt om bakfoten. Ibland lär man sig saker man aldrig tror att man skulle ha nytta av; vem trodde t.ex. att besök av en grek på en So-lektion på högstadiet skulle resultera i en tappad grekhaka i Helsingfors 7 år senare?

Kommentarer
Postat av: Micki

Hade vi besök av en grek?! Du lägger alldeles för mycket saker på minnet alltså...

2007-11-03 @ 18:55:23
Postat av: Johanna

Ja, varför kan jag inte komma ihåg normala saker som typ Bayes teorem eller nåt? ;)

2007-11-04 @ 11:07:05
Postat av: Linda Lundquist

O som vanligt är kommentarerna ofta lika roliga som själva inlägget! Men coolt, du kan lära mig skriva Linda (eller Johanna om det är så långt dina kunskaper sträcker sig) på grekiska!

2007-11-04 @ 11:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0