Tur i Töölö

Lyckades vara något mer effektiv idag och har fortfarande planer på att plugga mer (om det inte tar sedvanliga 3 timmar att skriva det här inlägget vill säga). Gjorde ugnsbakad korv men det måtte ha varit något fel på skinnet för det gick inte att skära i utan samurajsvärd och dessutom smakade hela korven gummi. "Naturskinn" fick helt plötsligt en annan innerbörd för mig...

Christin har besök av någon kompis nu i dagarna men han drog till Tallinn i två dar för att hälsa på en annan kompis också så vi var nere vid färjan och hämtade honom idag när han kom tillbaks hit. Tog en sväng till Töölö för att kika på Sibeliusmonumentet igen. Var grymmaste solnedgången men tyvärr missade vi när den lyste upp monumentet med typ 2 minuter. Retligt. Nåja, jag får åka dit någon annan dag och försöka igen. Lite bilder blev det iaf.
image265


image266
Så här mycket var det kvar av solen när vi väl kom fram. Man riktigt såg hur den ploppade ner bakom träden. Schwopf! sa det och så var den borta.

image271
Jean Sibelius. Verkade inte vara något muntergök precis, eller så hade han bara en dålig dag när vad-det-än-var-som-var-förebild till skulpturen gjordes.

image268
Tacksam lekplats för småbarn och Johannor, som ibland av någon outgrundlig anledning tillhör samma kategori.
image272


image269
Christin och Andreas. Han döptes förresten till "Dagens hjälte" efter att ha lånat mig sin mössa när jag höll på att frysa till mig blomkålsöron i snålblåsten.

image270
Jag var bara tvungen. En tygkon! Varför? För att man ska kunna böja till den på platser där det är lite trångt? Eller går den att mosa ner i sig självt efter användning? Troligen inte med tanke på hur styv den var när jag själv böjde och hade mig med den.

Tygkonen stod för övrigt precis utanför Tempelkyrkan som vi gick till efter sibeliusmonumentet. Christin hade redan varit där 3 ggr och började nog tröttna lite (särskilt med tanke på att hon ska dit minst 2 ggr till med besökare). Jag var tacksam att få guidad tur dit eftersom jag inte visste mer än i vilken stadsdel den låg i. Jocke, prepare!

Var som vanligt en upplevelse. Hade ju annars varit tragiskt att slösa bort de där 22 kilometrarna koppar på något som blivit dåligt.
image273


image274
De spelade klassisk musik när vi kom dit vilket fick mig att sakna mina CD-skivor hemifrån lite. Har ingen klassisk musik på datorn. Dock julmusik kom jag på idag. Har dessutom redan börjat planera för fönsterpynt =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0