Skumma och dumma ordböcker

En av de bästa sakerna med svenskan är att man kan göra verb av i princip vad som helst. Ta t.ex. ett substantiv  släng på ett "a" och tadaa! Vi har ett verb. Men! Bara för att vi nu har den här funktionen i språket betyder inte det att vi använder den jämt och till allt. Tårta, t.ex., är INTE ett verb.

Men vad säger ordboken...?
Jo först och främst:

"1.   kakku   Substantiivit"

Ok, tårta är alltså ett substantiv och heter "kakku" på finska. Jag hade nöjt mig med det, men vad kommer sen? Jo alla möjliga och omöjliga verbformer!

Preesens:   tårtar   
Imperfekti:   tårtade
Supiini:   tårtat   
Partisiipin preesens:   tårtaande
Partisiipin preesens:   tårtaandes   
Partisiipin perfekti:   tårtad

But why?! Och var kom det extra a:et ifrån?


Jag har 3/4 prinsesstårta i kylen, jag ska nog gå och se om jag kan göra något av ovanstående med den...

Kommentarer
Postat av: Karl

Kreativt och användbart, och jag skulle säga att tårta absolut förtjänar att vara ett verb. Den här snubben måste väl t.ex. betraktas som tårtad? ;)

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00067/MITT_I_NYLLET_67014w.jpg

2007-11-11 @ 17:03:12
Postat av: Johanna

Jo, jag tänkte faktiskt på Ringholm-kommer-med-budgeten-får-en-tårta-tryckt-i-nyllet- när jag såg det ;)

2007-11-11 @ 22:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0