Loppukoe - slutprov

Men guuuud så kul det är att plugga till slutprovet i finska! Jag riktigt njuter av varenda sekund. *drunknar i ironi*

Sitter och fnular med passivum (görs, äts, tillverkas, köps...) och var så sjukt nöjd att det inte alls var svårt. Tills jag efter att ha gjort nästan alla uppgifter kom på att verbtyp 1 ska möbleras om ordentligt innan man kan sätta på ändelsen. Kul. Nu får jag göra om allt igen. Men jag är inte bitter.

Så här ser det ut:

"Konsertissa (SOITTAA) Sibeliusta." och då ska jag skriva "Konsertissa soitetaan Sibeliusta." istället.

Först måste man komma på att soittaa är verbtyp 1. Hugg av sista a:et och gör om till första person singular --> soitan (eftersom det är konsonantgradering från stark till svag form tar man bort ena t:et. N:et är jag-markören). MEN, eftersom det nu är passivum tar man bort n:et igen och byter ut a:et mot e och efter detta kan man till slut lägga på -taan som är passivumändelsen --> soitetaan. Men det här gäller såklart bara för verbtyp 1.

Otroligt upplyftande. Särskilt som jag inte ens vet om det är rätt. (Mamma, om det är rätt kan du väl skriva en kommentar i bloggen?)

Bara att ta tag i "negatiivinen passiivin preesens" nu då för det ovan nämnda var ju bara positiv passivum. Kan knappt bärga mig. Nåja, jag behöver bra stå ut 2½ timme till för sen får jag besök. Då blir det ugnsbakad fisk med sherrysås. Smarr! Kul att få laga lite riktig mat för en gångs skull ;) Eventuellt kan jag tigga till mig lite korrekturläsning av min läxa också =)



WOHOOOO! Jag hade bara skrivit fel på 3 ord! Jag har det i generna!



En uppgift kvar nu, sen är jag klar med läxan! Då är det bara hela boken kvar... Jag kan klara det, jag kan klara det... *peppar*



Ae, men vad ser jag?! Jag hade förvisso bara 3 fel på verbtyp 1, men de övriga 4 som inte ens ändras i passivum har jag slängt på fel ändelse på (ja, ändras i stammen alltså). *mutter mutter* Jaha, bara att sudda och göra om.



Men hur ska jag kunna veta vilken verbtyp "Harrastavatko" är med alla ändelser? Ge mig infinitiven för bövelen!



MEN! Nu gjorde jag precis samma fel igen! Slängde på en ändelse trots att det inte ska vara nån. Ändelser, ändelser, ändelser och när man för en gångs skull slipper dem, är man så van att man slänger på några utav bara farten. SKärpning!



"Lamentera"?! Ursäkta? Jag ville ha en svensk översättning, och då räknas inte ord som inte använts på 300 år alternativt håller till i skumma källare där den lokala humledyrkarsekten har sina månatliga möten.



Ok, ni kan sluta lyssna på mig nu. Jag hade inte alls gjort fel. Tror jag drabbades av syrebristrelaterat övergeneraliseringssyndrom. Bara för att jag gjorde fel på en uppgift trodde jag att jag hade gjort fel på alla likadana.

Jag tror jag ger upp nu och tar och städar köket istället. Är ändå klar med läxan och lite syre och omväxling skulle ju inte skada.

Kommentarer
Postat av: Helene

Tur att du är smart och motiverad och klarar allr för det där låter riktigt jobbigt!

2007-11-29 @ 17:49:31
Postat av: Pertti

>> Men hur ska jag kunna veta vilken verbtyp "Harrastavatko" är med alla ändelser? Ge mig infinitiven för bövelen!

2008-04-08 @ 18:48:12
Postat av: Pertti

Du kan använda ett morfologiskt analysprogram för finskan för att hitta infinitiven till "harrastavatko". Infinitivformen är "harrastaa", som du kan se här :

http://www2.lingsoft.fi/cgi-bin/fintwol?word=harrastavatko

Programmet hittar grundformen till alla sorter ( inte bara verb ) av böjda finska ord.

Kolla vad grundformen till dessa ord är ! :

rumimmassa ( i den/det fulaste )
kauneimmillamme ( vi som vackrast )
Turkuun ( till Åbo )

2008-04-08 @ 18:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0