Julparad och shopping

Jag hade intre träffat Christin på länge eftersom vi haft annat att göra och hon hade varit sjuk hela veckan så i lördags bestämde vi oss för att åka till stan. Jag behövde, som ni säkert vet vid det här laget, köpa både vinterskor och vinterjacka. Ryktet säger att det ska bli -8 grader på torsdag men hittills har det pendlat från allt mellan +7 grader på kvällen till -4 på dagen.

Var en underbar dag med solsken och klar himmel. Vi hoppade av vid Hakaniemi eftersom det fanns en skoaffär där som jag spanat in från bussen i sådär en två månader nu. Man tror ju att när man åker till ett annat land så hittar man massor i butikerna där för att det finns så mycket annorlunda saker mot hemma, men nehej, hittills har jag bara hittat grejer på Lindex och H&M. Pinsamt. Köpte iaf en polotröja nu för mitt tröjförråd är oskäligt litet och när alla tröjor utom en är av samma modell (H&M givetvis) så känns det ännu värre. Skoaffären var av size "min lägenhet i T1" så ni som såg den förstår att utbudet inte var så stort. Faktum är att det var mer skor i skyltfönstrena än innuti själva affären. Hittade iaf inget och inte på Sokos heller, iaf inget som kunde klassas som sköna vinterskor eller ens vinterskor.

Vi unnade oss en turistsväng också för vi fick syn på en kyrka som stod och såg maffig ut högst upp på en kulle. Visade sig vara Kallio kyrka, men det var lite svårt att komma fram till det eftersom vi inte hade en aning om att vi befann oss i Kallio.
image301
Hade flyt för precis när vi äntligen hittade dörren (höll på att bryta oss in till administrationen först) hade de avslutat ett bröllop så alla gäster stod utanför och väntade på brudparet. Christin och jag stod och dreglade över alla fina klänningar (tja, och halvlånga överrockar också om vi ska vara helt ärliga). Var lite kul sen när brudparet kom ut för de var båda runt 60 år. Vi började klura på om de träffats nyligen eller om de bara bestämt sig för att gifta sig efter flera år tillsammans.

Vad är det med kyrkor som gör att de ser så små ut från utsidan, men så kommer man in och blicken går nästan vilse i all rymd mellan golv och tak?

Avslutade shoppingen med att köpa ingredienser till min kladdkaka deluxe (den med vit chokladtryffel och nötter) och biskvier. Någon som har saknat dessa två mer än ni har saknat mig? ;)



Halv elva på söndagen blev jag väckt av ett sms från Thekla som undrade om jag skulle med till stan och titta på "julinvigningen" på Senatstorget. Givetvis! De tänder bara beslysningen en gång om året!

Var en hel del folk där när vi kom dit, men på det hela taget var det inte så spektakulärt. Som Vera uttryckte det: "Det är nog bara barn med sina föräldrar och utbytesstudenter här". Första 45 minutrarna tillbringade vi förundrat tittandes på en katt och en hund som sprang omkring i trappen och hojtade en massa. Vi förstod givetvis ingenting eftersom det var på finska, men ett ord lyckades jag snappa upp, "Joulupukki", Julbocken. Ellie (grannen från England) skrattade sig halvt fördärvad när jag berättade att det var "the Christmas goat". Förstår inte alls varför... ;) Tyckte det var kul att jultomten fortfarande kallas julbocken, trots att han när han väl kom dit i sin specialabbonerade spårvagn, såg precis ut som Coca-Colatomten.
image302
Ser ni honom där precis till höger om lyktstolpen?

image303
Ellie, Vera och Thekla dansandes (tja, eller iaf innan och efter att kortet togs) till gamla goda julsånger. Jag blev helt lycklig när de började spela "Oh, helga natt" och dessutom på svenska eftersom jag tycker det är den bästa julsången någonsin. Blev inte mindre glad när jag fick höra andra godingar som påminde mig om pepparkakor och julavslutningen i lekis, där jag i egenskap av "mycket feg unge" endast fick i uppgift att slå på en triangel för att symbolisera klockslag (och detta först efter en nästintill överjordisk övertalning från fröknarna).

Efter tal av borgmästaren och tomten tändes julbelysningen och alla drog sig mot Alexanterinkatu, som trots att det är huvudstaden, är den enda gatan som faktiskt är upplyst (bortsett från korta bitar av två av sidogatorna), för att titta på julparaden. Den var tyvärr inte heller så spejsad, det enda roliga tyckte jag var att de hade dragit med sig några shetlandsponnier som de gick med längs gatan. "Jaha, vad ska du göra idag då?" "Jag ska städa innerstan från hästbajs."

image304


image305
Och här kommer tomten! Kändes fint att han lovade att allt gick enligt planerna uppe i Rovaniemi och att saker skulle bli klara i tid för det betyer ju att jag inte behöver bry mig om att fixa julklappar i år... eller?

Kommentarer
Postat av: Maria

Nu vet jag en som kommer sjunga på julsånger fram till påsk :P

2007-11-27 @ 08:45:48
Postat av: Johanna

Till påsk? Nej, nej, jag har inte slutat sen förra julen ;)

2007-11-28 @ 20:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0