Jockebesök dag 3

Måste vara mörkret för det var sjukt segt att gå upp den här dagen med. Heldag på stan var planerad till nackdel för min semiotikföreläsning. Tro det eller ej men vi lyckades snyta ur oss en plan för dagen lagom till frukosten. Jag har hetsat om att jag skulle göra det i flera veckor men som vanligt blev det en sista minutenare ändå.

Gick ut starkt med att yra runt i stadsdelen Kruununhaka där bl.a. min institution ligger. Jag presenterade univseristetsbyggnaderna med "Det är här jag pluggar... eh, eller det gör jag ju egentligen inte. Jag har nog inte en enda kurs här när jag tänker efter...Bara ett seminarie en gång i månaden. Varför gick vi hit?". Arkitekturnörd som jag är var vi där enbart för att jag skulle få visa alla coola hus. Tänkte dock bespara er en nedladdningstid på 5 timmar som det skulle ta om jag la upp alla bilder.

image282
Ska man ta det som en uppmaning?

image283
Vi vet inte vad det var för ett hus, men det var fint =)

image284
Förstå att de lägger ner så mycket tid på en byggställningsundergång? De hade målat alla pelarna, gjort krumelurer i taket och t.o.m. satt dit små lamplyktor. Hur mysigt som helst. Jag brukar gå där när jag ska till semiotikföreläsningen (och inte går vilse på vägen som jag gjorde en gång).

image285
En mysig blomsteraffär. Jocke sa att den såg dansk ut.

image286
Flaggan vajade på presidentpalatset. Jocke sa att den såg dansk ut.

Ok, det gjorde han inte men jag tyckte det blev en bra formulering ;)

image287
Självklart var vi tvungna att gå hit till Usbenskijkatedralen också. Passade på att titta in i den den här gången.

image288
Kändes pytteliten (men högt i taket) och det var väldans mörkt (ser ljust ut p.g.a. kamerainställningarna). Stor kontrast mot domkyrkans totala brist på pynt.

image289
Johanna goes wild n' crazy i en minilekpark utanför Usbenskij. Ibland borde barnet inom oss hållas bakom lås och bom.
image290
Spejsade hus på Katajanokka som Jocke var helt övertygad om var ritade av en dansk arkitekt. Jag kan varken dementera eller bekräfta.

Ungefär här började våra fingrar bli frostskadade p.g.a. blåsten så vi skuttade på spårvagnen och åkte bort till Stockmanns. Tanken var att vi skulle äta lite lunch där och sen gå till Torni och titta på utsikten, men det var så skönt att få sitta inomhus och prata så vi blev kvar där ett tag och sen blev det för mörkt för att kunna se något. Istället strosade vi runt bland julpyntet och försökte hitta det kitchigaste, vilket inte var svårt alls. Allt var kitchigt och jag blev lycklig av allt glitter överallt. Min mest frekventa kommentar var "Fin. En sån skulle man kunna göra själv" Tyvärr är alla mina pysselgrejer kvar i Sverige så det blir inget.

image291
Vi vandrade (tja eller tog spårvagnen) vidare och hamnade vid Nationalmuseum. Vi gick dock inte in dit utan vände oss mot andra sidan av gatan för att ta oss en titt på och i Finlandiahuset. Ett ord: marmor. Överallt.
image292
Det visade sig dock vara ockuperat av någon konferens för vi blev stoppade i dörren av en kvinna med headset och två kostymklädda biffar till vakter. Enda sättet att ta sig in var tydligen att köpa biljetter till kvällens konsert men det var inget vi hade varken tid eller råd med så det fick vara. Frågade dock i informationen lite vad de hade för program framöver och om det hade någon guidad tur. Ska försöka gå på den de har i december iaf så jag får se stället. Såg bilder från stora konserthallen i en broschyr och den verkade maffig.

image293


image294
Andra gången den dagen jag tvingade Jocke att bli blöt i baken eftersom jag tyckte att han skulle posa på någon genomblöt sten (tror dock han fuskar lite här ;)).

image295
Galen dansk läser kartan bland eldflugorna. Vad är det för hus på andra sidan Töölönlahti egentligen?

image296
Operan. Vi gick in. Och sen gick vi ut igen. Fanns inget att se i entréhallen och vi vågade inte inkräkta mer, men jag norpade iaf ett program för att se om det fanns något kulturellt att berika sitt liv med.

Kallt som tusan var det nu och det regnade så vi bestämde oss för att ta spårvagnen tillbaka. Det bestämde sig tydligen resten av Helsingfors också för, för det var smockat. Vi skuttade av vid Stockmanns och tittade lite på deras julskyltning innan vi vandrade bort till Fazers café för en kopp varm choklad. Deras chokladjulskyltning var något utöver det vanliga. Ser ni hur han dreglar?
image297
Eftersom jag led av paltkoma i säkert en vecka efter förra gången jag var där så varnade jag Jocke för att ta något annat än chokladen eftersom den var så mättande. Sen slök jag min egen på 3 sekunder och undrade varför jag fortfarande var hungrig.

Vi satt kvar och pratade som på den gamla goda tiden i säkert två timmar och gick egentligen mest för att jag var tvungen att hämta ut mina skor från skomakaren (nej jag har inte köpt vinterskor). Tog en sväng till mataffären under stationen också och inhandlade lite finsk öl till kvällen. Var ju tvungen att introducera den också ;) Det är schysst när man får till en sån där osammanhängande blandning varor att lägga upp på rullbandet tycker jag; två öl, bakplåtspapper, en låda fazerchoklad och en påse fryst spenat. Som gjort för en helkväll!

Det här var nog den bästa kvällen för jag slapp laga mat. Är det nåt jag ska ha när jag blir stor så är det en man som kan laga mat så jag slipper göra det varje dag. Var dock ett smärre äventyr att få till den där pajen för först var formen för stor och sen var formen för stor så vi fick ta gratängformen. Känns fint iofs för då kan jag ta hem båda pajformarna till jul eftersom jag ändå inte kan använda dem. Jocke hade nog en annan syn på saken än att det var "fint" eftersom han fick trycka ut degen två gånger.

Temat för kvällen var film men det var lite som med pajformarna, vi fick försöka några gånger innan det blev bra. Marie Antoinette var för tyst för att vi skulle höra vad de sa och Life Aquatic var så rubbad att vi inte fattade någonting utan undertexter (och bara måttligt mer när vi fick dem). En annan sak som hör till kategorin "underligt" är min alkoholtolerans. Jag bäljade (nåja) minttu en halv kväll utan att det hände någonting, men så fort jag sätter en öl så börjar jag uppvisa typiskt fjortisbeteende. Ska det vara så, va? Kanske får ta med minttun till filmkvällen vi ska ha på tisdag så jag inte försöker ragga upp varenda en i traktorgruppen.

Kommentarer
Postat av: Helene

"Är det nåt jag ska ha när jag blir stor så är det...." - klockren!

Du har rätt, det är något skumt när man bara dricker EN öl, jag blir skitfull med. Tror att det kan ha att göra med att man inte laddar för att dricka MASSOR utan känner efter mer vad som händer efter en......ska nog fila mer på den teorin efter mycket efterforskning....hm.

2007-11-25 @ 19:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0