Jockebesök dag 1 + 2

Folk kommer ju dö om jag skriver om hela Jockebesöket i ett och samma inlägg så jag får dela upp det hela lite.

Inledde dag tisdag med att reda ut den där monsterläxan på finskalektionen samt att genomlida en dunderseg semiotikföreläsning. Själva ämnet är inte så hemskt (även om det är mycket mer filosofi än jag räknat med) men att veta att skriva rent anteckningarna kommer ta 4 timmar gör ju inte direkt att man skuttar av glädje. Insåg dessutom att jag skulle vara mer eller mindre körd på tentan dagen efter eftersom jag totalt hade glömt bort att läsa de sista 40 sidorna dagen innan (eller inte haft tid pga finskan rättare sagt). Ni ser att det var som upplagt för årets sämsta dag, men så blev det inte för jag hade minsann ett jockebesök att se fram emot =D

Var lite skoj att ta bussen till flygplatsen (även om att ta reda på vilken det var några dagar tidigare hade tärt rätt bra på mitt humör) eftersom jag fick se en ny del av staden. Innerstaden är fortfarande helt klart den bästa och vackraste, men det är alltid spännande med nya upplevelser. Var däremot inte en upplevelse att hoppa av en hållplats för tidigt och tvingas gå 300 mil för att komma till rätt terminal. Tack o lov hade någon doserat skyltarna tillfredsställande så jag (tro det eller ej) gick ju inte vilse iaf.

Var så uppspelt över besöket att jag inte kunde sitta still i väntsalen. Eller nåt underligt beteende måste jag ju ha pysslat med eftersom gubbarna runt omkring stirrade på mig hela tiden. Kanske var min ytterklädesstripp iofs. Tjaa, jag vet inte det, men jag tycker att det är normalt att ta av sig tjocka jackan när man ska sitta inomhus i 15 minuter...

Hur pinsamt det än är och hur töntigt jag än tycker det är när andra gör det så måste jag erkänna att det var lite svårt att få igång svenskan igen. Så fort jag sa ett ord på finska (t.ex. om jag skulle läsa en skylt eller nåt) så kom fortsättningen på engelska och jag glömde ord som jag vet inte vad. Har dock en teori om att jag har så många fler svenska ord att hålla koll på jämfört med engelskan så det är ju inte underligt att man inte kan hålla alla i huvudet samtidigt. Att jag sen försöker vrida bisasterna ut och in för att få till en roande formulering gör ju inte det hela bättre heller.

Vi lyckades ta bussen till Malmi och yrade runt i mataffären där i en hiskeligt lång stund, dels för att jag inte hittar där eller kunde se något på långt håll med mina linser och dels för att jag fick uppfinna köpelistan mer eller mindre på plats.

Resten av kvällen gick åt till flams och flabb, troligen starkt influerat av att vi båda var helt slut efter en lång dag och för lite sömn. Tror vi slocknade vid niotiden vilket givetvis resulterade i att jag vaknade halv ett och var hur pigg som helst (trodde min hjärna iaf...). Jag hade dessutom fått ett finskt verb på hjärnan och var tvungen att gå upp och slå upp det eftersom jag ville veta om de meningar min hjärna låg och automatgenererade i mitt halvt medvetslösa tillstånd faktiskt var rätt. Jag trodde inte det var sant när jag upptäckte att jag faktiskt hade vetat vad verbet betydde eftersom jag inte hade kunnat det innan. Betyder det här att hela finskan ligger på ett undermedvetet plan och det bara krävs rätt medvetandenivå för att locka fram den? Kanske får inhalera lite tjärtvål (nej jag har inte glömt ett "s" i ordet) för att skapa de rätta förutsättningarna, men jag får passa mig för ölen så jag inte börjar prata danska istället.



Dag onsdag = tentadag. Helt sjukt jobbigt att ta sig upp på morgonen eftersom jag vaknat mitt i natten och "pluggat" finska, slagit sönder lilltån på Jockes väskhärke som låg och drällde på golvet, samt panikläst sista kapitlet i tentaboken. D.v.s. inte sovit särskilt mycket.

Släpade mig iväg till finskalektionen med Jocke i släptåg. Honom parkerade jag dock i "lärocentret" Alexandria så han kunde plugga han med medan tysken på finskakursen återupptog sina raggningsförsök på mig igen. Håhå jaja. Mycket ska man råka ut för. Jag drabbades även av en sjuklig tentaångest på lunchen sådär en timme innan tentan skulle börja. Var på något sätt inte helt övertygad om att jag ville att det här skulle bli den första tentan som jag kuggade, mest för att CSN skulle fördriva mig från sitt bankvalv hela nästa år om jag inte skrapade ihop lite fler poäng än jag har nu. Hade pratat med Mikito som skrivit tentan någon månad tidigare och han berättade vilka frågor han fått så jag satte mig ner sådär en 40 minuter innan den började och pluggade på dem. Tror ni inte på fasen att när jag öppnar mitt tentakuvert så blickar exakt samma frågor mot mig från pappret! Ibland har man för mycket flyt för att det ska vara sunt. Har inte fått resultatet än men jag tror faktiskt jag satte tentan.

Plockade upp Jockestackarn från Alexandria och så tog vi en sväng på stan. Var redan mörkt så det var begränsat vad man kunde visa, men givetvis tog jag med honom till Senatstorget och en tvåminuters visning av domkyrkans interiör. Den är ju som sagt inte så spännande på insidan. Kikade lite på utsikten från trappen och gick därefter ner till hamnen, troligen för att titta på saluhallen, men jag blev distraherad (vad ovanligt...) av en spårvagn som jag visste gick bortåt Tempelkyrkan så vi hoppade på den istället. Jocke fortsatte i princip hela besöket att driva med arkitekten och det är ju förståeligt. "Jag vet, koppar!! 22 km helst"

Var väl meningen att vi skulle hem rätt kvickt och laga mat och sen gå till Molly Malones, men jag lyckades hela tiden komma på mer saker att visa. Vi hann med rätt mycket tyckte jag. Här kommer ett smakprov:

image276
De har monstruöst stora juldekorationer i Kamppigallerian. Givetvis är jag helt såld på dem. Riktigt snyggt på framsidan också där det ha gigantiska, lysande snöflingor som singlar ner för fasaden.

image277
Parlamentsbyggnaden. Visningarna inuti som ESN har ordnat har alltid blivit fullbokade på typ 3 sekunder så jag har inte varit där inne än. Hoppas på en till visning i vår.

image278
Lovade ju att jag skulle visa en bild på Helsingin Sanomat-huset som jag pratade om efter att vi varit och kollat på fyrverkerierna i början av min vistelse här. Jockestackarn fick står ut med att vänta på mig när jag fick kämpa i 10 minuter med att få ett hyffsat kort. Sen fick han stå ut i resterande 2 dagar med att lyssna på när jag citerade ståuppkomikern från Sverigedagen på Hanaholmen.

image279
Jag lovar att vi gick nästan ett halvt varv runt Töölönlahti (som namnet till trots är en sjö. lahti = vik, bukt) för att jag ville ta ett snyggt kort på Finlandiahuset by night. Upptäckte dock efter ett tag att den som tagit kortet jag hade tänkt efterapa måste 1. ha stått på en flotte mitt på sjön och 2. haft ett objektiv stort som ett hus. Jag hade ingendera så det här är vad jag lyckades åstadkomma. Om man tittar noga ser man att huset är lite fläckigt, det är fasaden som inte är slät utan snarare lite böljande bucklig. Ja, ni får se ett kort på det i dagsljus sen så ni förstår vad jag menar.

image280
Operan där de för tillfället visar Carmen. Ska försöka ta mig dit någon dag, men det får bli i vår.

image281
Ungefär här insåg vi att det var dödsdömt att få det där kortet på Finlandiahuset så vi stannade, knäppte lite bilder på olympiastadions torn, frös lite om fingrarna och gick tillbaka till stationen istället. Och ungefär här i mitt skrivande insåg jag att det faktiskt inte var något annat, tråkigt gult hus som täckte Finlandiahuset utan att det var belysningen som var annorlunda. Tja, då var det ju verkligen tur att vi inte gick längre.



Minipizzor och flabb till kvällsmat följdes av minttuspetsad oboj med tyskar och kulturjämförelser. Jag, Jocke och Vera åkte in till Molly Malones vid halv tolvtiden men eftersom jag hade gått ner i sovdagsmode så tyckte jag inte det var kul och vi åkte hem ganska tidigt. Stackars Vera undrade vad i hela friden det var för fel på mig, men Jocke var ju van vid mitt "dra åt h*****e, jag vill sova"-humör. Min kropp blir alltid lite upprörd på mig när jag har haft en tenta så det var bara att åka hem och sova.

Kommentarer
Postat av: Maria

Haha, jag fattar vad Jocke menar med att du skulle ta kort på alla hus :P

åå, jag har allt lärt dig nåt, minttu-o'boy it is :P

Ser fram mot FIKA när du kommer hem i jul.

Imorn blir det biks-projekt på SMHI =)

2007-11-25 @ 17:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0