Gentlemän och tango

Antingen så är det mörkret eller så lider jag fortfarande av sviterna efter måndagens projektgrupps-"möte" för jag är tröttare än en säl som just studsat sig igenom Stockholm marathon. Användargruppen träffades hemma hos Linda för att gå igenom bilderna från våra observationer och dra lite slutsatser av dem, samt komma på vad vi faktiskt skulle kunna utveckla till själva projektet. Jag hade med mig kladdkaka och Linda hade fixat öl så det var givet att det skulle bli en bra kväll. Måste säga att jag helt förstod hennes pappas skepsis (han var där för att hjälpa hennes pojkvän att laga Söpötti) när hon sa "vi har ett skolmöte" och han sarkastiskt kontrade med svaret "jo, jag ser det på alla ölburkar...".

Faktum är att vi lyckades ganska bra - tills vi skulle sätta igång på riktigt efter ungefär 5 minuter och Juho fick för sig att han skulle visa finska humorprogram på Youtube eftersom han tyckte att jag påminde om ett av dem. Var en sketch med en snubbe som gjorde underliga ljudeffekter till allting.

Efektimeis - Effektmannen.
http://www.youtube.com/watch?v=gPA0VQEtouA


Får väl erkänna att det kommer ett och annat underligt ljud ur min mun när jag saknar ett ord eller vill beskriva en rörelse (jag var värre i ettan brukar Jocke säga), men jag tror faktiskt att Juho är ännu värre eller så blev han bara sjukt inspirerad av videon, för efter det kom det fler obegripliga läten från honom än om man skulle besöka ett zoo.

Kvällen flöt på bra och tankarna flöt iväg fel i slutet av kvällen. Vi kom överens om en massa som vi skulle göra, men jag lyckades glömma bort allihop (bra egenskap hos en gruppansvarig...) så vi får se hur det går =)

Resten av kvällen kan mer eller mindre beskrivas med en annan filmsnutt från samma humorprogram där tre män precis har varit och tränat och sen går till en bar för att ta en öl. Någon vill bara ha en läsk, men övertalas att ta bara en öl eftersom de ändå inte har något speciellt för sig dagen efter.

Snabbkurs i finska för att till fullo uppskatta klippet: Frågan de ställer hela tiden är något i stil med "Vad har du för dig imorgon?" och svaret "normipäivä" är "en normal dag".
http://www.youtube.com/watch?v=2vtwkQcHA1I

Trots att jag var ivrigt påhejad av Juho och Tuomas (Linda stannade hemma och Timo var i Tyskland) lyckades jag aldrig lära mig att ställa själva frågan (men nästan att svara, vilket var en bragd med tanke på att det var hela ETT ord att lära sig) och det pinsammaste var att jag fick fram det bästa uttalsresultatet när jag tryckte ihop kinderna och pratade genom pussmunsläppar. Fick väl godkänt för det antingen för att det var för sluddrigt för att de skulle höra något alls eller för att de var så trötta på att jag inte kunde lära mig ens en ordkombination på fyra ord och inte orkade lyssna mer. Har någon någonsin sagt till dig att finska är svårt? Det är sant.

Träffade två mycket underliga figurer på den där baren. En såg ut som John Lennon (fast vi kom fram till att det var pga glasögonen) och den andra var allmänt oförskämd och gick till grannbaren lite då och då för att spela livemusik med bandet. (Fråga inte, jag är lika frågande som du.) John Lennon försökte diskutera kognitionsvetenskap ut ett kvantfysikperspektiv med mig men jag måste säga att jag tappade bort mig någonstans efter "världen består av små spinnande partiklar som har en självmedvetenhet". Jag undrar varför...

Oj, ursäkta jag ska bara torka upp sakasmen som fullkomligt översvämmade mitt skrivbord...

Det jag lärde mig från den här kvällen var att nästa gång ska jag ta med egna pengar så folk slipper bjuda mig. När man umgås med Finlands gentleman nr 1, Tuomas, blir det tydligen lite mer än man tänkt sig. Han fick mig dessutom att nästan trilla av stolen av chocken när han lite innan vi skulle gå sa att de tyvärr inte kunde låta mig åka hem själv utan att de skulle eskortera mig. Jag undrade varför i hela friden då när jag bor en mil från innerstan medan de bor i Espoo och anledning var tydligen att min stadsdel inte var säker för mig att gå ensam i den här tiden på dygnet. Det tog ungefär 10 minuter innan jag hämtat mig tillräckligt för att kunna säga att det inte gick eftersom det inte skulle gå några mer bussar tillbaka till stan och att de därför inte skulle komma hem, men han svarade bara att det var deras problem. Tilläggas bör kanske att till "deras problem" hör det faktum att bara att ta buss till Espoo hemifrån mig tar 50 minuter, så jag vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta att gå, plus att de hade tjatat hela kvällen om att deras föreläsning började kl 8 på morgonen (klockan var halv ett nu). Galning. Nåja, jag lyckades till slut övertyga honom om att jag bodde i princip precis bredvid busshållplatsen och att jag skulle klara mig enda fram till ytterdörren utan att de skulle behöva unna sig en nattlig promenad.

Jag fick iaf sällskap till stationen vilket jag var tacksam för, men fick lite dåligt samvete sen när jag fick höra att han fick vänta på sin buss i 50 minuter efter det. Juho däremot följde inte med utan åkte hem direkt eftersom bussarna till Espoo går från Kamppi som vi gick förbi redan på vägen till stationen. Kan ju knappast klaga och särskilt inte som jag lyckades (helt utan motstånd) övertala honom om att lära mig finsk tango. Äntligen! Här har jag frågat runt halva stan och så har jag en i min traktorgrupp som förmodligen har kunnat det sen han var 5 år. Kommer bli asbra det här, han sa att vi skulle dra iväg till någon logdans innan jul också =D =D =D

Onni (Lycka)!

Bara knivkastningen kvar sen då ;)

Kan på tal om mina tre mål för året för första gången säga att det känns som finskan börjar fastna nu. Vi har gått igenom de lokala kasusen (tänk prepositioner som betyder "på", "i", "från","in i", "ur" osv som istället sätts fast som ändelser på orden) och genast gick det att säga alla möjliga roliga meningar. Borde lägga lite energi på de där 200 glosorna i veckan som jag lovade mig också, men kommande två veckor kommer jag nog få prioritera en litteraturtenta som jag kom på i förrgår att jag måste skriva. Det tragiska är att för att kunna skriva den måste jag läsa en bok som jag, eftersom jag kom på idén så sent, inte fick tag i förrän i måndags kväll (och av ovan nämnda skäl inte började läsa då). Ska baka tre prisesstårtor till på fredag också och dessutom handla grejer till dem idag så varför jag nu spenderat 1½ timme på ett blogginlägg istället är ett mysterium för mig...

Kommentarer
Postat av: Linda Lundquist

Hur kan det helt plötsligt bli enkelt med hjälp av prepositioner? Borde man lixom inte börja med jag är, jag heter o allt det där? En studsande säl genom Stockholm maraton? *asg*

2007-11-10 @ 21:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0