Framstegar vidare

Wohooo! Gissa vem som lyckades köpa 10 frimärken på posten idag. På F.I.N.S.K.A. Can you believe it? Hon i luckan sa inte ens "Mitä??" och blängde surt på mig. Min dag var gjord! Lyckades dock ogöra lyckan med den här dagen lite genom att spendera ytterligare äckligt långa 4 timmar med att skriva rent anteckningarna från semiotikföreläsningen. Nåja, jag slipper tentan om jag gör det så det får det vara värt *slänger tentaångesten i papperskorgen och fjuttar på* och ska jag vara helt ärlig så kanske jag tillbringade liiite av dessa 4 timmar pladdrandes på msn. Dock får jag räkna bort den kvart det tog för mig att översätta vad Mikael (från traktorgruppen) skrev på finska till mig. Jag tror han vill hämnas efter att jag råkade skriva lite mycket svensk slang till honom (nu blir det engelska istället) för jag lovar och svär att hälften av orden inte fanns med i någon av ordböckerna jag testade. Eller så beror det på att jag bara känner igen (efter 5 minuters betänketid) 8 kasus och ett verbtempus och normala människor använder fler än dessa.

Nåja, jag är iaf tacksam att någon gör seriösa försök att lära mig finska utan att jag behöver tvinga dem, som med stackars Jaakko som får frågan "vad heter det på finska?" i snitt 6 ggr/timmen.



Var precis uppe och nattade Thekla. Hon har åkt på monsterinfluensan och något otäckt verkar bo i hennes bihålor. Verkar som om Vera har hakat på samma grej men själv tänkte jag låta bli; feber 3 ggr den här terminen får räcka för mig. På tal om sjuk/icke-sjuk så fick jag svar från doktorn häromdagen. Proverna visade ingenting onormalt så han trodde på överkänslighet och sa att jag skulle testa pillrena han skrev ut åt mig. Börjar idag och får se hur det går. Tänker dock inte komma med detaljerade uppdateringar på det här området (vilket ni nog drar en lättnadens suck över).

Man blir lika förundrad varje gång över hur komplex kroppen är. "Hej, jag har problem med magen, någon allergi kanske?" "Ok, jag tar prover på din sköldkörtel". Ööööööööööh. Visst, visst, vi säger väl det.



Oh! Fick just bekräftat att min 15-minutersöversättning var rätt! Detta kan bara innebära en sak: äiti, joulussa puhumme vain suomea. (privatmeddelande till modern för er som undrade ;) )



Träffade grekerna idag igen och den här gången lyckades jag äntligen lära mig vad den andra hette. Typ. Nåja, nästa gång kommer jag garanterat göra det ;) Åt lunch med dem och vid bordet satte sig även en ascool tant (nåja, men hon refererade faktiskt till "när jag pluggade ekonomi för 40 år sen" så lite befogat känns det) som pluggade juridik eftersom hon var sjukpensionär. Vi fick en ganska bra redogörelse för hur hög inkomstskatten är i Finland. Händer nåt varje dag här i Helsingfors som ni märker ;)

Men igår! Helt galet. Eller egentligen inte. Jag har lyckats anmäla mig som gruppledare till någon Sverige-dag i Espoo som ska vara nästa vecka och så var jag och de andra gruppledarna där och träffade arrangörerna igår. Grejen är att de ville ha folk med rikssvenska som modersmål (höhö, troligt att dom förstår min dialekt) som ledde diskussionsgrupperna så folket fick höra hur "riktig" svenska låter. Några var sjuka men av de 4 förutom mig som var där var en sådär en 50 bast, asskön snubbe från Daaaalarna (uttalas på dalmål givetvis) och de övriga tre ekonomer i min ålder. Nu säger jag bara så här "ni vet ju hur ekonomer är" och så behöver vi inte prata mer om det. Tilläggas bör dock att båda killarna var stockholmare. Stockholmare + ekonomer... ujujuj. Men! Vi skulle ju inte prata mer om det *hrmm*

Var först vid matbordet som jag började prata med den andra tjejen. Mystiskt men det var något otroligt bekant med sättet hon pratade på, lät som någon jag kände. Eller varför inte som "alla jag känner", hon var från Linköping och pluggade på LiU. Höhö, världen är liten. Hade lite svårt att få kläm på henne men vi utbytte en del grav när stockholmarna försökte berätta för arrangörerna om Stockholm-Göteborgmotsättningarna och vi frågade sen när resten av Sverige började kallas för "Göteborg". Det blev en något besvärad paus efter den kommentaren. Jag lyckades även få till en sån där dödlig tystnad när jag sa att finnarna i allmänhet är stoltare över sitt land än svenskarna är. Hoppsan! *visslar och låtsas som ingenting*

Det mest fascinerande med arrangörerna var att de var så otroligt bevandrade i svensk kultur. Verkade nästa vara SM i namedropping av den svenska kultureliten (som jag aldrig hade hört talas om givetvis). Helt otroligt sålda var de på prins Carl Philips fotoutställning de hade där. Fasen, hade jag vetat att vi hade kungligt besök i stan 1:a november hade jag försökt ta mig dit för att spionera. Utställningen var väldigt liten men jag måste säga att det var riktigt snygga kort han hade tagit. Blev impad att han hade gjort något riktigt och inte bara surfade på sitt namn.



Jag försöker samla på mig tillräckligt med tid för att kunna skriva om den internationella middagen, för den är verkligen värd det, men jag har ju som sagt tagit tag i studierna nu och har ganska fullt upp. Ska åka till lite bönder och sponsorn imorrn och på fredag igen så då går några dagar bara till det. Men på tal om både middagen och teknologerna så tog jag med tårtan till prototypbyggandet i måndags och de var mycket belåtna med den (även om den såg ut som ett käcke när marsipanen hade smält och satt fast i locket på burken). Ska bjuda tyskarna någon dag om nu inte Vera blir sjuk hon också. Annars får jag väl äta den själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0