Allhelgona

image252

Snö! Vilken chock!
Den här synen mötte mig när jag gick upp i morse. Ehm... ja i morse och morse, klockan var väl lite över två, men jag hade faktiskt feber (men gud vilken överraskning! det har ju aldrig hänt förut) så jag tyckte att jag hade rätt att sova länge. Snöade hela dagen och håller fortfarande på.

Eftersom jag gick upp så sent hann jag inte göra nåt vettigt alls innan det började bli mörkt och jag tog en sväng till Hietaniemis kyrkogård för att kika på ljusen. Har vad jag kan minnas aldrig besökt en kyrkogård på allhelgona förut eftersom mor- och farföräldrarna ligger begravda så långt bort. Det jag egentligen hade velat göra den här gången var att åka till mummis och vaaris grav, men det går inte direkt några tåg dit och min finska är alldeles för dålig för att jag skulle vilja åka dit själv en hel dag.

Jag inte alls är särskilt förtjust i den amerikanska varianten av Halloween och att åka till kyrkogården övertygade mig ännu mer om att det går att fira högtider utan en massa köphysteri och galenskaper. Ni får välja själva men föredrar ni utkarvade pumpor, folk som klär ut sig till monster, barn som knackar på dörren och tigger godis eller det här...?

image253


image254


image256


image257


image258

Var otroligt mysigt att spatsera omkring där på kyrkogården även om jag fick lägga en del energi på att försöka dölja kameran så mycket som möjligt. Kändes lite pinsamt att gå omkring och fota och man vet ju aldrig om folk tar illa upp. Kändes tryggt att det var så mycket folk överallt dock, annars hade jag varit livrädd. Kändes som om jag kommit på historiens sämsta idé när jag klev av bussen och insåg hur mörkt det hade blivit på den timmen det tagit att ta sig dit. Sen är det ju svårt att komma från det faktum att det ligger en hel massa döda människor överallt där man går och jag har lite svårt att känna mig bekväm med det. Eftersom det var minusgrader för första gången på flera veckor (har varit ungefär 10 grader varje dag) så kände även jag ett enormt behov av en mössa och lovade mig själv att införskaffa en nästa vecka.

Öhh... ursäkta men någon brände just av några saftiga fyrverkerier mitt på gården mot vilken jag har mina fönster. De hittar på så mycket underligt där, först filminspelning och sen fyrverkerier, undrar vad som kommer härnäst, ett cirkustält?

I alla fall, kyrkogården. Mycket vatten finns det i och kring den här staden och Heitaniemi är inget undantag, den ligger precis vid Lapinlahti (Lappviken) som ikväll måste ha gjort Helsingfors till världens vackraste stad.

image260


image261


image262


image263


image264


Kommentarer
Postat av: Linda Lundquist

Mys, attans att jag missade o gå till kyrkogården själv! Mysiga bilder! O jag tänker komma över när det börjar ljusna, Helsingfors på våren kan ju vara lite tufft att ha upplevt *kramen*

2007-11-04 @ 11:20:59
Postat av: Helene

Snöööööö! Vad mysigt! Iofs kan det låta bli att snöa i jul när jag ska ta mig runt ;-). det sak drickas varm choklad och löste i mängder i år!

2007-11-04 @ 12:12:27
Postat av: Madde

uuuh snö... det vill vi inte ha hit iaf... Blä, sommar kom hit!! =)

fina bilder du tagit btw... :) men oj nu fick ja syn på att klockan tickat iväg så där fort igen... måste sova, ska upp 05.45 imorrn så att... =P ha de bäst! kram

2007-11-04 @ 23:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0