Åh tentaplugg, åh tentaplugg, wie treu sind deine Blätter!

Flippade ur lite där men det händer lätt när man har suttit sen kl 11 och pluggat till ett tentahärke. Har nu 40 sidor kvar varav de 30 sista är en sammanfattning av boken. Blir inget mer läsande idag dock för ögonen började vandra iväg åt slumpmässigt håll (och väldigt sällan samma) så istället satte jag mig framför datorn... Logiken fullkomligt slår mig i backen.

Här börjar det tydligen närma sig jul även om jag knappt vet vilken dag, än mindre vilket datum, det är. Snö fanns det en hel del av, innan det återgick till + 3 grader idag, och Aleksanderinkatu är pyntad med granris och lampor. Har inte varit utomhus mer än 10 minuter på två dagar nu dock så jag vet inte om de har tänt dem än. Får ta en titt när Jocke kommer hit på tisdag =D

Kombinationen "ta tag i allt" och "ta slut på allt (syre)" har en viss dämpande verkan på sinnet så nu har jag lugnat ner mig sen igår. Har skrivit klart en av dagböckerna, tentapluggat, stekt pannkakor (3 veckor med tortillas började gå mig på nerverna), sopat och moppat lägenheten och stickat vanten så långt jag kunnat (ska bara "stänga" den och göra tummen). Prinsesstårtan gick alldeles utmärkt att äta och vi han kika på en film också igår. The illusionist. Helt klart sevärd.



Sa jag att jag var på restaurang med två av mina sysslingar? I torsdags. Var riktigt kul och de var riktigt trevliga och tack och lov väldigt lättpratade (generna, ni vet ;)). Hade inte sett dem på flera år (om ens alls) så det var lite klurigt att hitta dem. Visste att det skulle vara så, så jag gav en detaljerad klädbeskrivning av mig själv så de fick leta upp mig istället ;) Ironiskt nog så gick vi till en texmexrestaurang och det var inte förrän vi satt och läste menyn som de där 3 veckorna med tortillas gjorde sig påminda. Och jag som ivrade mest om att vi skulle gå dit. Ibland alltså... Man undrar ju hur hjärnan och särskilt minnet är funtat.

Var rätt stolt över att jag lyckades lura kassörskan/servitrisen att jag pratade finska genom att bara säga "joo" och "aha". Blev dock lite mycket när hon frågade om jag ville ha kvittot så då fick jag avslöja mig. Har fått mitt finska uttal både sågad utmed verbstammarna och prisat för att det "faktiskt låter rätt bra" på en och samma vecka nu. Juho ägnade 15 minuter åt att upprört gorma om mjukare vokaler och dubbla konsonanter när jag försökte säga "pilkkiä" (pimpla) i bilen på väg till ett bondebesök i anda änden av Finland (som vanligt) i onsdags. Till slut frågade jag om det verkligen var så omöjligt att förstå mig och Tuomas sa "Nä, det är rätt bra. Det finns ändå ju inget annat ord som liknar det somman kan blanda ihop det med". Tack...tror jag.

Fler utflytker den här veckan. I fredags var vi hos sponsorn i Suolahti igen och jag kunde lägga ett till ord till min mycket glesa, finska kunskapsbas; suo = mosse. Märktes att det varit en lång dag när vi var på väg hem och efter ett bensinstationsbesök hetsade Mikael till att sladda på parkeringen. Tja, eller i ärlighetens namn det var nog mest jag, men jag blev lite åksjuk efteråt så jag fick skylla mig själv. Eftersom vi hade party i baksätet (stackars chauffören) slutade kvällen i en underlig bar i Töölö. Eller är det normalt att ha orientaliska mattor som bordsdukar?

Lyckades med bragden att bli utslängd från en spårvagn på vägen hem från baren. Det hade dock sin naturliga förklaring - den skulle inte åka längre. Lite svårt att förstå när föraren sitter och härjar åt en på finska dock. Jag hade bara skuttat på i all hast utan att titta eftersom Timo sa att det var den jag skulle ta. Upptäckte först efter lite gormande och aktivering av uppmärksamheten att vagnen var helt tom. Hoppade kvickt ut igen och vagnen susade iväg åt okänt håll.



Imorrn blir det sverigedag i Espoo där jag ska leda en egen grupp finska högskolestudenter. De ska komma på frågor på svenska till en paneldebatt om media (temat för dagen). Får ta med mig autografblocket och tigga lite signaturer av de svenska kändisarna som kommer dit ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0