Julmarknad i Wanha

image324

Det närmaste julmarknad i Tallinn jag kom var den i gamla studenthuset Wanha på Mannerhiemintie. Smockat med folk och en del original som sålde grejer. Såg en kvinna med färgrann särk, tovade utsmyckningar och en bit av ett renhorn i pannan. Finnarna vet hur man släpper hämingarna. Det är ltie schysst faktiskt, jag har aldrig sett så mycket galna mössor sen jag kom hit. Det är öron, flätor, djuransikten och gud-vet-vad folk pytar mössorna med. Den schysstaste hittills var ändå en unge jag såg på senatstorget som hade en sån skidåkarluva (även känd som rånarluva) med en lång dinosauriesvans där bak. Assöt. En sån ska jag sy till Mikael i julklapp.

Nu blev han orolig.

Nåja, hittade ingenting på marknaden utan fick leta julklappar på andra ställen. Köpte det mesta dagen efter, innan båten gick och fick leta reda på nästan varenda Alko (systembolaget) i innerstan innan jag hittade vinet jag skulle köpa till min moster och hennes sambo. Typiskt mig att inte ha den blekaste om vad vinet heter eller vilket land det är ifrån utan bara veta hur flaskan ser ut.
image328
Medge den är snygg. Och seriöst, vem kommer ihåg ett namn som "G.D."?



Båtresan hem gick över förväntan, ingen storm och ingen åksjuka. Termostaten hade pajat i hytten så det som brukar vara övergående kyla precis när man kommer dit höll sig stadigt kvar resten av natten. Ingen höjdare att gå upp på morgonen direkt men Finlayson vet hur man gör lakan så jag frös iaf inte.

Märks ganska väl att åka båt för mig är som att ta bussen, eftersom jag efter att ha avverkat alla taxfreebutiker stannade i hytten resten av kvällen och stickade vantar. Hade laddat upp med bananer till kvällsmat men till frukost blev det iaf buffén. Har åkt så många gånger utan den nu att jag började få abstinens och finlandsbåt utan frukostbuffén är inte riktigt finlandsbåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0