Dan före dan som i loppukoedan

Tja, pluggandet går skit. För att överhuvudtaget göra något sitter jag och knåpar ihop slumpmässiga meningar. Hoppas på att åtminstone några ord fastnar. Hittills har min hjärna lyckats generera:

Tämä on suuri sieni = Det här är en stor svamp
samt
Lohi asuu meressä = Laxen bor i havet

Lyckades även skriva till Thomas enbart på finska, vilken var något av en bragd. Synd bara att Thomas går i min klass i Sverige och inte pratar ett ljud finska (förutom "tack" då).



Som alltid, ju mer man pluggar desto mer inser man att man har att lära in. Ramlade precis över årstiderna som jag kunde svära på att jag aldrig sett förut. Hade därför ännu sämre koll på att de kombineras med L-kasusen. Tja, men då vet jag det då. Alltid något.



Veckans roligaste uttryck:
ruma ankanpoikanen

Hysteriskt roligt om man hör det på finska och dessutom samtidigt står och tittar på en galet ful badankesvabboll (vet inte riktigt vad de heter de där nätbollarna man tvättar badkaren eller sig själv med).



Kom på idag att julkalendern har börjat på tv nu. Ska kanske ta mig en omgång med svt:s urusla mediaspelarprogram och se om jag får ner den. Lyckades förra året, men testade ett annat tv-program för några veckor sen och då ville den inte.



Nä, men om jag skulle ta och lära mig böja uusi nu då så har jag en sak till ur världen. Kan redan "Olen ruotsalainen. Olen Ruotsista. En puhu suomea, puhun ruotsia. Opiskelen kognitiotiedettä mutta ei suomea så mycket som jag borde..." Tja ni ser... med det här ordförrådet skulle jag nog lyckas dissa en alkis till på bussen.



00:40
Nu vore det ju lustigt om jag inte skulle sätta tentahärket. Har pluggat som ett as sen kl 18 ungefär och dissat mer eller mindre alla på msn för att kunna koncentrera mig. Har lärt mig omöjliga verb, de 6 nödvändiga substantivgrupperna, repeterat kasusen, svurit, hatat och slitit mitt hår men nu är jag klar. Det enda som stör är att jag har ett dötråkigt seminarie imorgon innan provet och en presentation som måste skrivas om efteråt. Nåja, håll tummarna!

Kommentarer
Postat av: Micke

Lite after tenta.

2007-12-05 @ 09:32:29
URL: http://www.youtube.com/watch?v=dp6JKgRhRy4
Postat av: Johannalainen nr2

tur att thomas hade en annan johanna gående brevid sig när han läste meddelandet. synd bara att johanna inte mindes att thomas fyllde år hehe

2007-12-05 @ 16:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0