The Club och öl i mataffären

Man blir verkligen helt slutkörd av att flytta till en ny plats och sen yra runt som utbytesstudent med sin nollegrupp en hel dag, men sjukt kul var det iaf! =)

Igår var det förfest i en park med folk från fakulteten och sen gick vi till deras klubb. Verkar som alla fakulteter har en egen och våran ligger rätt nära järnvägstorget (rautatientori) som är en central punkt i Helsningfors. Väldigt smidigt alltså. Men först, förfest. Jag, Vera (från Osnabrück) och Christin (från Berlin, hon vi adopterade) var de enda utbytesstudenterna som var där, de andra var hemma och vilade. Tyvärr var det sjukt kallt och jag hann inte äta när jag var hemma så vi gick till McDonald's en sväng först. En helt galen plats med en design som man inte är van vid hemifrån eftersom alla McDonald's jag känner till ser i princip likadana ut rent möbelmässigt. Jag blev helt överlycklig när jag såg deras papperskorgar för det var ett handtag till varje lucka för att det skulle vara lättare att öppna. Var bara tvungen att fota men jag har inte fått bilden än så ni får dröja lite.

Nästa glada överraskning sprang vi på när vi var i "mataffären" för att köpa öl. Eller mataffär och mataffär... Det var helt sjukt för på övervåningen sålde de vykort, kontorsprylar (pärmar, papper, tjep...), tvättmaskiner, plasmatv:(valfri pluraländelse) och mobilfodral. En salig blandning helt enkelt. Hittade till slut ölen en trappa ner tillsammans med maten. Jag trodde jag hade kommit till nån halvsuspekt illegal återförsäljare när jag såg att i princip alla öl och cider var 4,5%-ig, men jag frågade Timo, vår fadder, och han sa att det var så i Finland. Najs.

Efter lite firkostig avancering i krogkön kom vi efter någon halvtimme in på The Club. Stället var helt galet för det blev bara större och större för varje gång. Vi blev presenterade för några psykologer från institutionen men sen fick vi tipset att det var 2 öl för 2 euro i baren i en minut till så då armbågade vi oss dit (nåja...). Känns som det finns alkispotential här om man bara låter bli att anstränga sig alls ;)

Det visade sig att stället hade en undervåning också och vid elva öppnade de det snyggaste dansgolvet jag sett. I princip alla väggar hade speglar och taket också så det såg ut som man stod en trappa ner och folk satt på övervåningen också och tittade ner. Stället totalt var säkert inte större än hg men det blev mycket rymligare med reflektionerna och så sjukt snyggt med beslysningen tillsammans med ljuset. Om ni kommer hit och hälsar på måste vi gå dit och titta (om jag inte hittar något mysigare ställe för det var i princip omöjligt att prata där).

Hoppsan! Nu ska jag träffa dom andra vid den tyska bussen och jag har fortfarande inte ätit frukost.

Kommentarer
Postat av: Froken Kol

Duktig flicka! ;-)

2007-08-31 @ 15:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0