Pythia

Nyfikenheten över hur jag kommer klara mig i Finland och hur jag kommer ha förändrats efter det här året är stark. Tyvärr har vi ingen siargen (siar-gen) i släkten, men utbildad som man är har man ju hört talas om Pythia (mer känd som "Oraklet i Delfi"). Hon satt över en spricka i backen där det vällde upp spännande gaser som framkallade "framtidsvisioner" (läs: hon blev hög och hallucinerade). Tyvärr är inte Ryd utrustad med någon vulkanspricka och de enda gaser man kan få tag på är om man stoppar ner huvudet i sopnedkastet.

Problemet löstes med att jag kokade upp en kastrull med vatten och tillsatte lite allroundkrydda (fick den av min moster för 2 år sen men har inte använt den hittills så jag tänkte "ja, vad fasen"). Lutade mig sedan över det hela med en handuk över huvudet för att inte gå miste om ångans klärvoajanta egenskaper. Det enda framtidsvision jag fick var hur allroundkryddan fick stå kvar orörd på kryddhyllan tills arkeologer grävde ut min lägenhet 500 år efter vulkanutbrottet som begravde hela Ryd i aska o pimpsten (jag visste väl att det fanns en vulkanspricka här nånstans!).

Det var inte förrän jag gick förbi bröd-och-kak-hyllan inne på Hemköp som visionen kom, och den drabbade mig som en njurspark i skallen. En bild säger mer än tusen ord så tillåt mig demonstrera:

image2
Nej, jag försöker inte antyda att jag är gravid. (Där reducerades antalet ord till 500 [och ännu färre om han var bra])


Från min tidiga (späd)barndom till för några år sen så var jag i Finland minst två gånger per år och då vanligen en vecka per gång. När man är på semester hör det till att man får svulla lite (läs: astronomiskt mycket). Så, tillåt mig nu presentera en vanlig dags kaloriintag (kan inte med gott samvete kalla det kostintag) under ett besök i Finland:

Frukost:
En 2dl-burk chokladpudding (fast med mer lös konsistens)
Ev en eller två karelska piroger (men bara om det fanns äggsmör till, annars dög det inte)
En munk (helst gräddmunk, men krisade det kunde jag sänka mig till en berlinermunk istället)

Lunch:
Minns egentligen inte vad vi åt men något i stil med hamburgare på någon restaurang (det var ju semester för tusan!) Alternativt åt vi hos någon släkting som propsade på 3 omtag.
Ev en glass som efterrätt (åt vi hos en släkting var det garanterat det)

Kvällsmat:
Givetvis karelska piroger med äggsmör annars någon annan form av pirog, typ köttfärs. Kanske lite nakkikorv till.

Givetvis måste man köpa med sig "mat" hem också, så förutom pirogerna och korven tog vi alltid med 10-12 sorters kakor och godispåsar som inte fanns hemma. Hade jag varit tillräckligt gammal hade jag förmodligen fått med lite koskenkorva också.


Det här är Finland för mig (med viss korrigering för att jag numera mycket väl kan äta piroger utan äggsmör och tycker att koskenkorva kan vara trevligt) och givetvis kommer jag så fort jag läser "satama" att slå på fettproduktionen och gå och köpa 10 burkar chokladpudding i närmaste mataffär. Som om detta inte var nog invigde mamma mig i pastejernas underbara värld sist vi var i Åbo och detta i kombination med att jag inte tränat regelbundet sen (eller innan dess heller) året efter studenten kan inte ge annat resultat än bilden ovan.

Jag får helt enkelt dansa en jäkla massa tango när jag är där. Fast då kanske jag träffar mr Charming och då blir kanske resultatet de där reducerade (500+x) orden istället. Shit också, jag ska aldrig mer gå förbi bröd-o-kak-hyllan på Hemköp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0