Nyanländ

Ok, en liten fråga bara? Vad gör jag här? VAD GÖR JAG HÄR??

Andas. ANDAS.

...

Shit, det här stället ser ut som något som byggdes för att det på 70-talet råkade komma en hord av arbetssugna människor från landet in till stan p.g.a. att potatisskördarna inte längre gav tillräckligt god avkastning samt att hararna blivit för smarta för att fastna i snarorna. Resultat: Vi bygger skithöga hus och slänger in lite underliga "bak-/mellangårdar" med en och annan förvuxen rönnbärsträdswannabe och målar betonghusen med "hej, denna vecka har vi rea på just den här färgen eftersom vi upptäckte att kvaliteten var för dålig för att det ens skulle få kallas för "färg", men eftersom vi är ett vinstdrivande företag passar vi på att dumpa priserna och hoppas på att nåt pucko går på det och köper upp hela leveransen innan fredag"-färg (läs: det är inte mycket av den som faktiskt sitter kvar på väggarna).

Min lägenhet är ett synnerligen roande fenomen; toan är charmig och köket är en katastrof. När jag kom hit och såg det för första gången blev jag så chockad att jag bara gick runt och fnissade. Nu tycker jag det är skitkul =)

image8


Hela lägenheten är ungefär som min gamla i Ryd (som jag saknar ofantligt mycket just nu), några få kvadrat mindre bara,men med ett panoramafönster (fast bara en fönstervägg) och i princip samma planlösning. Det jag hatar är att jag istället för mitt älskade halvskåp till frys har fått ett FRYSFACK *fnys, förakt, spott och spe* och en ugn som är hälften så stor som den i Ryd (och den är rätt liten redan från början). Den som planerade arbetsbänk och diskbänk måtte ha fått ett synnerligen hårt slag i huvudet och den som bodde här innan minst två slag eller bara totalt sakna förmågan till att förstå innebörden av ordet "flyttstäda", eller städa i största allmänhet. Fördelen med det är att om jag blir hungrig kan jag ju alltid skrapa upp ketchupen och smulorna som ligger och kladdar på golvet och fönsterbänken och äta till kvällsmat. Imorrn ska jag skriva på nyckelkvittensen så då blir det till att klaga samtidigt.

image9

Lägg märke till de 1,5 decimetrarna meningslöshet på var sida om ugnen. Vad ska jag förvara där hade dom tänkt sig? Knäckebrödspacket och bönor? Känner att bakningspotentialen på den minimala arbetsbänken saknas dessutom. Det ser lite större ut p.g.a. fotovinkeln, men om man jämför med kakelplattorna så ser man ungefär hur "stort" det är.

Toan är jätterolig för den påminner om något som skulle ha kunnat direktimporterats från en gammal, gammal gårdsbyggnad á la den som min mamma växte upp i. Det är kaklat, men inte så där nyrenoverat kaklat, om du förstår vad jag menar, utan snarare "dubbelt så gammalt som mig... minst". Golvet kommer en osökt att tänka på celler i en bikupa och det verkar vara gjort av någon nopprig gummimatta, trots att det också ser ut som kakel. Det roligaste är ändå badkaret. Det är ett sånt sittbadkar som är skithögt (och fullkomligt livsfarligt att försöka klättra ur när man är blöt) och halvlångt. Känner att en bild är på sin plats här.

image7


Det är lite spännande att det fullkomligt luktar Finland om hela lägenheten. Vet inte riktigt vad det är, men det verkar sitta i huset. Det är säkert bastun nån våning ner.

Jag var jättenöjd med att få bo på andra våningen eftersom ingen skulle komma o göra en "ryds allé" på mig (dvs skutta in genom fönstret och ta alla mina grejer när jag är ute en sväng), men upptäckte rätt snart att det bor en tallbacke utanför huset så jag skulle med lätthet (ja eller efter att ha tränat några månader iaf) kunna ta mig både ut och in genom mitt fönster direkt från marken.

Skadad av sin utbildning som man är måste man ju gå runt och kika på vad som är koggigt och vad som nästan är tårframkallande. Ta som exempel min adress där gatunamnet följs av "1B L228". Givetvis tror man att "1B" är husnumret och "L228" är lägenheten men så kul ska vi inte ha. Visade sig att "1B" är sisådär en 6-7 hus och "L/M" är det som jag bor i. L verkar för övrigt vara min trappuppgång, hur man kommer till M har jag ingen aning om. 228 borde ju ligga på våning 2 ihop med alla andra som börjar på 2, men ack så jag bedrog mig. Här verkar dom köra på våning efter våning tills dom dragit igenom alla kombinationer av 2XY, där X och Y motsvarar vilken som helst av siffrorna 0-9. Besynnerligt.

Fler underliga okoggiga grejer hann jag med idag. Var hos min kusin som bor här i stan och åt galet god mat innan vi åkte till båten med mamma, Jenny och bilen och hon hade en sån klockren "dålig artefakt". Vattenblandaren till handfatet inne på toan såg ut som en kompakt cylinder med en skåra runtom. Jag vred och vred på den översta delen, men inte kom det något vatten. Visade sig efter instruktion att man var tvungen att tippa den framåt (eller om det var bakåt) för att den skulle spola. Totalt ologiskt. Jag vågade inte stänga av den sen, utan lät den spola på tills Jenny, som stod efter i kön, skulle tvätta händerna också. Till kusinens försvar måste jag säga att hon bor i ett hus som skulle få vilken inredare eller arkitekt som helst att dregla ner sig totalt (du hade säkert gillat det Jocke).

Etta på dagens lista över underliga saker är ändå hissen. Inte nog med att den precis innan den bromsar ner till entréplanet låter som en boeing 747 (Karl kan säkert härma för er som inte känner till ljudet) som precis ska lyfta, det är dessutom fullkomligt omöjligt att gissa att det finns en hiss eftersom dörren ser ut som den går till en granne. En granne som iofs heter "Hissi" men men... är man från la France eller dyl. kan det ju vara lite knepigt att förstå. När man väl öppnat dörren hittar man tre dörrar till (iaf på min våning). En ytterdörr, en jätteskum dörr med nån finsk text på samt en helt normal hissdör (och faktiskt med en hiss innanför).

image10


Ojoj, jag skulle vilja skriva så mycket mer men jag tror inte folk orkar läsa allt ändå. Kan ju kort sammanfatta dagen med att jag satt i hytten och försökte få igång mitt nya sim-kort till mobilen utan att lyckas. Visade sig att telefonen var låst. Sen fick jag panik när jag kom till lägenheten och undrade vad i hela friden jag gjorde här och hur jag skulle klara mig ett helt år i en lägenhet som var skitsnuskig och hade ett kök som fick mig att längta till en burgertallrik nere på karaokebaren (gissa vem som kommer bli för full för sitt eget bästa nån gång och säkert riva av en låt där). Efter att ha lyckats skaffa både internetbank och finskt bankkort och yrat runt halva Helsingfors för att köpa en olåst mobil (chattade med världens mest oengagerade person på telenor för att få reda på att det var det som var felet på min vanliga mobil) samt fått igång den och dessutom datorn så kändes det dock bättre. Jag tror det här kommer bli skitkul men jag ska nog skynda mig på att lära mig finska för i kiosken här nere pratar dom inget annat, iaf inte när man försöker köpa busskort med studentrabatt ;)

Några schyssta bilder från resan bara:

image11

Jag vill inte påstå att bilen var full till bristningsgränsen, men hade vi stoppat in något större än en rädisa där hade förmodligen fönstren ploppat ut. Fråga Jenny som fick sitta som en liten sill i en konservburk hela vägen ;)


image12

En liten segelbåt vi såg från båten när vi satt och svullade i oss buffé. Tack vara nervositeten för resan hade jag tappat mättnadskänlorna så jag inledde med kallrätt, gick därefter lös på varmrätten och när den var klar och Jenny fortfarande inte var färdig med sin gick jag ett varv till på kallrättsbordet och kombinerade det med lite brieost och kex. Därefter gick både Jenny och jag lös på efterrätten... 2 ggr. Jag var fortfarande inte mätt men när jag började må illa insåg jag att det nog var lagom att erkänna sig besegrad av magsäckens begränsade volym.


image13

I taxfreen säljer man minsann inte bara sprit, tobak och kondomer; det går även bra att handla "läppfett" för 17,50 kr =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0