På bärfronten mycket nytt

Igår var det skogen som gällde igen. Höll på i tre timmar och kravlade runt bland snåren innan Mikael ringde och undrade om jag började bli klar. Klockan var då lite efter tio på kvällen så han hade rätt i att det var dags att komma hem. Är nöjd med plockinsatsen, men inte lika mycket med myggmedlet. Det hjälpte första timmen men sen kom det bara fler och fler små surrande blodhelikoptrar - trots utlovad frist på 6 timmar. När det var dags att gå hem hade jag kanske 20 stycken som surrade i ansiktet på mig (tror till och med jag blev biten på örat av en). Får nog sätta myggmedel där också nästa gång, men man vill ju inte råka ut för en allergisk reaktion såhär dagarna före kusinens bröllop. Kul att komma komma dit, fastna på någons lins och sen 10 år senare få höra av någon släkting "Men vem är den där Two Face i vitblå klänning som står där till höger i bild?".

Här kommer i alla fall lite bilder från mina bäreskapader.
Den här är från första gången vi var ute, den då Mikael ritade djävulsavvärjande cirklar i backen.

Och här är från igår. Hallonburken rymmer en halvliter och den stora med blåbär fyra. Målet är att fylla den upp till kanten under en runda. Får se om jag lyckas innan blåbären blir övermogna. Hallonen kommer nog ha sin storhetsperiod nästa och nästnästa vecka. Det finns massor av kart och en hel del halvmogna som bara väntar på att få bosätta oss i vår frys. Dessutom hittade jag en förvildad trädgårdsbuske med helt gigantiskt stora hallon i som jag har stora förhoppningar om.

Nu undrar jag bara lite vad jag ska göra av alla dessa bär. Vi äter rätt stora mängder till yoghurten eller gröten på morgnarna men en liten bärbaj eller några muffinsar vore inte helt fel det heller. Får se om jag hittar något nytt eller om det får bli några klassiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0