Trollkarlen från Oz

När jag öppnade webbläsaren idag och fick upp Googles sökruta såg jag den här bilden. Trollkarlen från Oz har tydligen 71-årsjubileum idag. Ett lite märkligt årtal att fira kanske, men ändå.

När jag var liten var jag fullkomligt betagen av de här böckerna. Minns inte exakt hur många det fanns, bortåt 10-15 stycken säkert, men jag läste alla. Minns hur glad jag blev när bokbussen kom till skolan för då kunde jag hämta ut min bokning på nästa bok som jag gjort gången innan. Och bibliotekstanten (som säkerligen inte var så gammal att hon förtjänades att kallas tant) var alltid så snäll och hjälpte mig med nästa bokning. L. Frank Baum var namnet på min absoluta favoritförfattare på den tiden.

Har många gånger funderat på att läsa om böckerna, i alla fall den första och mest kända, där trollkarlen är med. Vi får se hur det blir med det. Finns ju en hel värld där ute av olästa böcker som behöver utforskas. Läste just ut en samling noveller från Decamerone, kanske Dantes Inferno blir nästa bok att bocka av från listan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0